10 maart 2022

SGP: 'Zet voedselzekerheid op één'

We hebben deze week schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten over de voedselzekerheid. Dit naar aanleiding van de oorlogssituatie in de Oekraïne.

Een voedselcrisis?

We beginnen de introductie op onze vragen met afschuw uit te spreken over de inval van Rusland in de Oekraïne. Ons meeleven gaat allereerst naar hen uit! Tegelijk wijzen we er ook op dat de huidige geopolitieke ontwikkelingen een urgent probleem laten zien: de voedselvoorziening staat onder zware druk. Rusland en Oekraïne zijn samen goed voor 25% van de wereldwijde handel in tarwe en voor 20% van de wereldwijde handel in maïs. Als je bedenkt dat er de komende weken gezaaid moet gaan worden, dan weet je hoe groot de problemen de komende tijd gaan worden. De prijzen schieten nu al omhoog, maar we moeten ons op de lange termijn serieus zorgen gaan maken over de voedselzekerheid op het Europese continent. Wat ons betreft moet de vraag nu zijn: wat doet de Europese Unie en wat doet de provincie Utrecht?

De ministers van Landbouw binnen de EU hebben al besloten het Europese beleid te screenen op de gevolgen voor voedselzekerheid en de SGP-fractie wil deze reflectie ook in de provincie zien.

Oproep college

We willen van GS weten wat de huidige ontwikkelingen betekenen voor de Voedselagenda van de provincie Utrecht en of het college bereid is om (in navolging van de EU) het provinciale beleid -zoals Landbouwvisie, natuurbeleid en energietransitie- te screenen op de gevolgen voor de voedselzekerheid. VWat ons betreft moet je je echt afvragen of je nog zonnepanelen moet neerleggen op vruchtbare landbouwgrond als je afstevent op een wereldwijde voedselcrisis. En doen we er wel goed aan om massaal boeren uit te kopen en de grond te laten vrijvallen aan allerlei ontwikkelingen, zoals recreatie en natuur? De huidige crisis vraagt een stevige herbezinning.

Daarnaast willen we dat de provincie in gesprek gaat met de nationale overheid en vragen we om samen met betrokken sectoren te onderzoeken welke maatregelen genomen kunnen worden om de kostprijs van de voedselvoorziening te verlagen. Als laatste vragen we om korte keten initiatieven in verbinding te brengen met voedselbanken en hier een bemiddelende en eventueel financierende rol in te vervullen.

Hier een link naar de vragen: https://www.stateninformatie.provincie-utrecht.nl/documenten/Artikel-47-Schriftelijke-vragen/Voedselzekerheid-ingediend-door-SGP-vragen.pdf