Middenin het dorpje Schoonrewoerd, gemeente Vijfheerenlanden, staat een supermarkt van de winkelformule ‘Dagwinkel’. Ad de Jong nam de winkel jaren geleden over van zijn vader, die er in 1948 was gestart. In de ruim zeventig jaar die achter liggen is de winkel gegroeid van 40 m2 naar 280 m2. Intussen verdwenen de andere kleine supermarkten, de slager en de groenteboer uit het dorp. Alleen de bakker is nog over, samen met een landwinkel recht tegenover de Dagwinkel van De Jong.

Dat de supermarkt nog wel bestaat, is niet vanzelfsprekend. ‘De concurrentie van grote ketens is enorm. Ik kan hier als kleine ondernemer niet mee met grote acties van 1+1 gratis.’ Dat de supermarkt toch blijft draaien heeft volgens De Jong drie redenen: ‘Het begint met een stukje gunning. Mensen die graag zien dat de supermarkt op het dorp blijft, betalen gerust wat meer. Het brengt ook een beetje leven met zich mee op zo’n dorp. Daarnaast proberen we in te zetten op kwaliteit. We werken hygiënisch en mensen kunnen ervan op aan dat we goede spullen verkopen.’ De derde reden is dat De Jong in de loop van de jaren steeds meer op zoek is gegaan naar verbreding en verrijking van zijn assortiment.

Naast de levering van de formule Dagwinkel komen er steeds meer lokale producten in zijn winkel te liggen. Het begon allemaal met de lokale kaasfabriek die door aangescherpte eisen de kaas niet meer zelf kon verkopen. De Jong zorgde voortaan voor de afzet. Een zorgboerderij levert de eieren en groenten die ze zelf in hun winkeltje niet verkocht krijgen. Het fruit van de landwinkel aan de overkant is ook in de Dagwinkel te koop. Van landgoed Eversteyn staan sappen, jams en stoofperen in de schappen. Een naburige boerderij levert sinds kort zuivelproducten. Een bedrijf in Utrecht levert chocolade in verschillende smaken. En een lokaal ontwikkeld biermerk, Vijf Heeren bier, wordt ook in de winkel van De Jong aan de man gebracht.

Een mooi initiatief is dat er sinds kort een nieuwe stichting is opgericht, Heerlijkheid Vijfheerenlanden. Deze stichting zorgt ervoor dat fruit dat van de bomen valt niet verloren gaat, maar alsnog een goede bestemming krijgt. Ook hier speelt De Jong een grote rol. Sinds begin juni zijn er in de Dagwinkel ook zelf bereide verse maaltijden en salades te koop. Door in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen en bewust de breedte op te zoeken, voegt De Jong waarde toe aan zijn winkel. Een mooi voorbeeld voor de afzet van lokale producten.