Wie bent u zelf en wat is uw positie binnen het agrarisch collectief?

Ik ben Henk Davelaar, geboren en getogen aan de Heetvelderweg in Leusden, liggend in Landgoed Den Treek-Henschoten. Onze familie woont al heel lang op deze plek. Tot 2010 was het een bedrijf met melkvee, varkens en enkele paarden, vanaf 2010 enkel melkvee. Nu boert onze zoon er verder.
Vanaf 2007 ben ik voorzitter van agrarisch natuur en milieuvereniging (ANV) Vallei Horstee. In 2016 hebben wij samen met de ANV’s De Krommerijn, Noorderpark en het Binnenveld het Agrarisch Collectief Utrecht opgericht met werkgebied Utrecht-Oost. Dat houdt in: alles van de stad Utrecht tot de oostelijke provinciegrens, met uitzondering van het Eemland. Ik ben zelf voorzitter van het bestuur van het Agrarisch Collectief Utrecht Oost, verder zijn vertegenwoordigers van genoemde ANV’s, LTO-Noord en het UPG (Utrechts Particulier Grondgebied – redactie) lid van het bestuur.

Wat doet het agrarische collectief precies voor werk?

Het collectief vraagt namens de agrariërs subsidie aan voor natuuronderhoud, zoals het onderhoud van knotwilgen, elzenwallen, botanische weiden/hooilanden. Voor het jaar 2021 bedraagt het budget ongeveer 2 miljoen. Het bestuur heeft een algemeen coördinator en een drietal veldcoördinatoren aangesteld om de contracten af te sluiten, de resultaten te beoordelen en akkoord te geven voor betaling.

Wat is uw oordeel over het natuurbeleid van het huidige college van onze provincie en welke wensen hebt u voor de komende periode?

Over het algemeen loopt het met de provincie goed; wat meer eigen ruimte zou wel fijn zijn.

Wat wel meer aandacht zou moeten krijgen, is: hoe zorgen wij er voor dat agrarisch natuur op het bedrijf van de toekomst een vast onderdeel is? Om dat op de kaart te zetten is politieke moed op allerlei niveaus nodig.