14 september 2022

Onze visie op de Groeisprong van Provincie Utrecht

Ons SGP-Commissielid Frans Hazeleger vroeg in de commissie Omgevingsvisie bij de Groeisprong aandacht voor de opgaven in het landelijk gebied. De Groeisprong is een document waar inzichtelijk wordt gemaakt welke kosten er gemaakt moeten gaan worden om de groei van de provincie te faciliteren. Wat de SGP betreft ligt in dit document te veel een eenzijdige focus op de stedelijke vraagstukken. Met die blik wordt ook naar het landelijk gebied gekeken (meer natuur en meer recreatie). Vraagstukken die spelen in het landelijk gebied zelf krijgen daardoor te weinig aandacht. Het hele stikstofvraagstuk komt in een klein kadertje aan de orde. En in het hoofdstuk over infrastructuur staat het zinnetje ‘voor het wegennet geldt dat deze in principe op orde is’. Hoe zullen inwoners van Rhenen, Stichtse Vecht en Woudenberg daarnaar kijken?

Een tweede punt dat door Frans werd ingebracht is dat het niet zo kan zijn dat de kosten worden afgewenteld op de burgers. We leven qua koopkracht in zware tijden. We moeten de begrotingen dus niet ongebreideld laten groeien, maar keuzes maken.

Gaat u ook voor betrouwbare en daadkrachtige politiek? Word dan lid van onze partij!

Lid worden - Lid worden (sgp.nl)