Kunt u zich kort voorstellen aan de lezers van Het Beginsel?

“Mijn naam is Hanke Bruins Slot, gedeputeerde sinds 2019 en woonachtig in Utrecht. Hiervoor was ik lid van de Tweede Kamer voor het CDA. Ook diende ik van 2005 tot 2010 als beroepsofficier bij de Koninklijke Landmacht. In 2008 ben ik als pelotonscommandant pantserhouwitser uitgezonden naar Uruzgan, Afghanistan.” Waarom vindt u dat de provincie zich moet inzetten voor klimaatadaptatie? “Het is belangrijk om een toekomstbestendige en waterveilige regio te zijn. Het extremere weer zorgt ook in onze provincie voor uitdagingen. Flinke plensbuien zetten kelders blank of zorgen voor akkers die te nat zijn. Soms binnen enkele weken gevolgd door langdurige droogte en hitte, met meer risico op natuurbranden of gezondheidsklachten bij mensen tot gevolg. Samen met bewoners, waterschappen, gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn we aan de slag om beter voorbereid te zijn op de gevolgen van extremer weer.”

Wat doet de provincie Utrecht aan klimaatadaptatie?

“De provincie heeft in een programma de ambities en de te nemen stappen voor klimaatadaptatie uitgewerkt. Klimaatadaptatie is daarmee een vast onderdeel van het provinciale beleid geworden. Met instemming van Provinciale Staten investeren we vier miljoen euro in maatregelen om beter voorbereid te zijn op de gevolgen van extremer weer. De provincie vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat woningen, kantoren en infrastructuur anders aangelegd worden, ter voorkoming van wateroverlast en hittestress. De uitwerking van de genoemde ambities zien we niet alleen terug in grote projecten, maar ook in praktische initiatieven. Denk aan een voorbeeld zoals de Heuvelrugtuinen. In dat project zijn inwoners zelf aan de slag met klimaatadaptatie. Een Heuvelrugtuin bestaat voor minstens zestig procent uit groen. De Heuvelrugtuinen zijn van meerwaarde, omdat water makkelijker de grond in kan bij veel regen en het groen voor verkoeling zorgt bij hitte. Het gebied raakt zo beter bestand tegen de invloeden van droogte aan de ene kant en wateroverlast aan de andere kant. Ook kijken we samen met de landbouwsector naar klimaatadapatie. Onafhankelijke plattelandscoaches adviseren onze Utrechtse boeren over het vormgeven van de innovaties in hun bedrijf, waarbij oog is voor de gevolgen van extremer weer. Als provincie vinden we het belangrijk dat de plattelandscoaches in hun adviezen de kansen en risico’s hiervan goed meenemen.”

Wat zouden de lezers van Het Beginsel zelf kunnen bijdragen aan klimaatadaptatie en wat kan de provincie hierin voor hen betekenen? “Klimaatadaptatie vraagt enerzijds om een brede aanpak, maar zit anderzijds in de kleine dingen die mensen zelf in de tuin of op het balkon kunnen doen. Een pijler in ons Programma Klimaatadaptatie is daarom het bewuster maken van inwoners, organisaties en bedrijven van het feit dat zij kunnen bijdragen aan een klimaatbestendige woon- en werkomgeving. Dat kan door meer ruimte te maken voor beplanting, het opvangen van regenwater of door meer schaduw te creëren. Via het project Groen aan de Buurt kunnen inwoners subsidie krijgen voor een vergroening in hun buurt. De subsidie is aan te vragen via