10 februari 2022

SGP Utrecht: “Behoud de veerdienst bij Nieuwer Ter Aa of ontwikkel een alternatief! ”

130 jaar trouwe veerdienst

Al sinds 1892 brengt een veerdienst tussen Nieuwer Ter Aa en Breukelen/Nieuwersluis inwoners, recreanten en anderen naar de overkant van het kanaal. Het pontje is bedoeld voor fietsers en voetgangers, om een snelle oversteek van het kanaal mogelijk te maken. Er wordt veel gebruik gemaakt van de pont, onder andere door scholieren en anderen die naar Breukelen gaan.

Voornemen Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat wil deze veerdienst laten verdwijnen per 1 augustus 2022, zo maakte gemeente Stichtse Vecht afgelopen week bekend. Volgens haar is de pont niet meer veilig genoeg, nu steeds meer grote schepen varen over het Amsterdam-Rijnkanaal. Zowel de gemeente Stichtse Vecht als de Dorpsraad is geschokt door dit voornemen. Het zou betekenen dat al het verkeer dat gebruik maakt van de pont, gebruik moet maken van de brug bij Breukelen. Het verkeer moet dan over de Kanaaldijk West: een smalle, onveilige dijk, waar in de ochtendspits veel vrachtverkeer rijdt. De omleiding levert het verkeer behoorlijk wat extra reistijd op.

Ook zou de verdwijning van de pont in strijd zijn met een decennia-oude convenant tussen Rijkswaterstaat en het waterschap. Hierin in afgesproken dat er altijd een vaste of varende verbinding moet zijn tussen de oevers van Nieuwer Ter Aa en Breukelen. En dat is niet voor niets. De pont is enorm belangrijk voor de omliggende dorpen. De veiligheidsargumenten rammelen intussen behoorlijk: de schippers van het pontje beschikken over een vaarbewijs en er is weinig tijdsdruk om over te steken.

Motie aangenomen door Provincie Utrecht

Inmiddels zijn er over deze situatie bij het Amsterdam-Rijnkanaal zelfs Kamervragen gesteld aan minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Ook de SGP-fractie in provincie Utrecht wil dat er een toekomstbestendige oplossing komt, die snel en veilig verkeer tussen Nieuwer Ter Aa en Breukelen laat voortbestaan. Daarom diende de SGP-fractie een motie in, samen met de fracties CU, 50PLUS, GL,JA21 en PvdA.  De motie roept het college van Gedeputeerde Staten op om in afstemming met de gemeente Stichtse Vecht, met Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in overleg te gaan om de verbinding tussen Nieuwer Ter Aa en Breukelen in stand te houden, door middel van de veerdienst óf door middel van een nieuw te ontwikkelen alternatief. De Provinciale Staten van Utrecht hebben de motie tijdens de vergadering van 9 februari aangenomen.

SGP-fractievoorzitter Bertrick van den Dikkenberg is blij met het genomen besluit: ‘Het gaat hier om een veer dat specifiek bedoeld is voor kwetsbare verkeersgebruikers (zoals scholieren). Zij verdienen de bescherming van de provincie. Bovendien sluit het aan bij het provinciale doel om het gebruik van de fiets te stimuleren. Alternatieve routes zijn veel langer en veel minder veilig. Het is nu aan de gedeputeerde om Rijkswaterstaat en de minister te overtuigen van de noodzaak van de verbinding tussen Nieuwer ter Aa en Breukelen.’