Religieus erfgoed: de Utrechtse Domtoren

In het hart van Utrecht en het centrum van onze provincie staat een schitterend stukje architectuur: de Utrechtse Domtoren.

Precies 700 jaar geleden, in 1321, werd de eerste steen gelegd. Het was een statement van het Domkapittel richting het machtige graafschap Holland en de andere katholieke kapittels. Op deze manier werd de Domtoren gebruikt om iets van macht te laten zien. Het was namelijk helemaal niet noodzakelijk om een toren te bouwen die 70 meter hoger zou zijn dan de bijbehorende kerk. Een klokkentoren was namelijk al hoog genoeg als het slechts enkele meters hoger was dan het hoogste bouwwerk in de omgeving. Met zijn 465 treden en zijn hoogte van 112 meter was en is de Domtoren een imponerend bouwwerk. De hoogste kerktoren van Nederland heeft een prachtig uitzicht over de hele stad en regio.

De oude Domtoren wordt regelmatig onderworpen aan inspecties. Enkele jaren geleden is dan ook geconcludeerd dat groot onderhoud nodig was. Daarom is de Domtoren momenteel gehuld in een doolhof van steigers. De restauratie van de toren is van start gegaan in januari 2020 en zal waarschijnlijk duren tot eind 2024. Daarna straalt de Domtoren hopelijk weer in al haar glorie.