De Pyramide van Austerlitz: icoon van de Franse Tijd

Het is een Egyptisch pareltje van de Franse tijd in de Nederlandse Republiek: de Pyramide van Austerlitz. Vanaf 1794-1795 is er in ons land een Franse legermacht gelegerd. De Franse patriotten kwamen de Nederlandse patriotten een handje helpen om hun revolutionaire idealen te realiseren. In deze tijd is er veel veranderd in ons land. Zo veranderde de Republiek in de Bataafse Republiek en later in het Koninkrijk der Nederlanden. De Pyramide van Austerlitz is een imponerend overblijfsel uit deze tijd! De piramide is gebouwd.

In de nazomer van 1804 begint de bouw van de piramide. Zes jaar daarvoor was generaal De Marmont met Napoleon op militaire campagne geweest naar Egypte. Daar was hij gefascineerd geraakt door de piramides van de Farao. Om de tijd door te komen, gaf de generaal zijn troepen daarom de opdracht om een piramide van zand en heideplaggen op te werpen. In slechts 27 dagen verschijnt, met militaire precisie, het bouwwerk op een van de hoogste punten van de Utrechtse Heuvelrug. Bovenop wordt een houten obelisk aangebracht en De Marmont laat een loden buis met daarin enkele documenten in het geheel begraven. Op 12 oktober 1804 wordt de piramide feestelijk geopend. De Franse generaal hoopte dat het monument altijd zijn naam zou blijven dragen. Helaas voor hem doopt koning Lodewijk Napoleon het twee jaar later om in ‘De Pyramide van Austerlitz’, ter ere van de grote overwinning van Napoleon bij Austerlitz (huidige Tsjechië). Vanaf de piramide kan ver worden gekeken. Generaal De Marmont heeft ons andere provinciale pareltje zeker ook kunnen zien: de Utrechtse Domtoren