29 mei 2017

SGP: Windmolens niet meer op land

Onze fractie heeft vandaag weer schriftelijke vragen gesteld. Dit keer gingen ze over windmolens op water/zee.

In de Staten hebben wij diverse malen aangegeven dat het realiseren van onze duurzaamheidsdoelstelling in de provincie Utrecht om een andere aanpak vraagt. Door  onze bevolkingsdichtheid  is draagvlak op land moeilijk te verkrijgen en is overlast niet uit te sluiten. Daarnaast  is onze provincie niet de meest windrijke provincie van Nederland.  Wij hebben eerder de suggestie gedaan om verduurzamingsitems (als Nul op de meterwoningen) uit te ruilen met Groningen of Drenthe, die een groter contigent windenergie willen realiseren dan is afgesproken. Verder deden wij meermaals de suggestie veel sterker in te zetten op energiebesparing en zonnepanelen.

De provincie Friesland heeft vorige maand besloten te participeren in een windmolenpark op water. De SGP-fractie vraagt het college nu helemaal af te stappen van wind op land en te participeren in wind op water/zee.

‘We hebben in ons verkiezingsprogramma stevig aangezet op het dossier van de windmolens,’ licht fractievoorzitter Gijs van Leeuwen toe. ‘We moeten af van wind op land. Daar is ook veel te weinig wind. Bovendien zitten we in Utrecht in een dichtbevolkte regio. Overal waar je een windmolen neerzet, is direct sprake van overlast.’ De SGP-fractie zegt wel de noodzaak in te zien van de energietransitie. Energie moet schoner en Nederland moet minder afhankelijk zijn van fossiel en buitenlandse energieleveranciers.

Van Leeuwen is enthousiast over het initiatief van Friesland. ‘Daar participeert de provinciale overheid in een windpark op water. Daar moeten we met onze provincie ook naartoe. Het zou goed zijn als ons college initiatieven op water/zee gaat oppakken. Zo zetten we wel stappen op weg naar schonere energie, maar voorkomen we onnodige overlast.’

De vragen luiden letterlijk:

Als alternatief voor wind op land kan worden ingezet op wind op water. Provincie Friesland gaat ons al voor.

De Provinciale Staten van Friesland hebben vorige maand namelijk ingestemd met een investering in een windpark dat gebouwd zal worden in het IJsselmeer.  Friesland gaat nog bekijken of participatie zal bestaan uit een lening of uit aandeelhouderschap. Daarom de volgende vragen:

1. Hoe ver is het college met de realisatie van de Rijksopgave voor windenergie?
  2. Heeft  u kennis genomen van het besluit van provincie Friesland om te gaan participeren in wind op water?
  3. Hoe waardeert het college het genoemde Friese initiatief?
  4. Is het college bereid te onderzoeken of Provincie Utrecht eventueel i.s.m. de Utrechtse gemeenten op gelijke wijze kunnen inzetten op wind op water/zee?
    1. Zo ja. Kunt u daarbij gebruik maken van  een revolverend fonds?
    2. Zo nee. Waarom niet?
  5. Participatie genereert opbrengsten. Friesland investeert de opbrengst onder andere in duurzaamheidsprojecten in de Provincie.  Zouden de revenuen op vergelijkbare wijze ook in Utrecht kunnen worden ingezet?