16 juli 2022

SGP vraagt opnieuw aandacht voor PAS-melders

We hebben opnieuw aandacht gevraagd voor de positie van knelgevallen in de stikstofdiscussie, zoals de PAS-melders.

Op 15 juli publiceerde de Minister voor Natuur en Stikstof weer een brief. In die brief wordt de legalisatie van de PAS-melders opnieuw genoemd. Het kabinet zegt de mogelijkheden voor de legalisatie van PAS-melders te vergroten en moedigt provincies aan zich proactief op te stellen. Daarvoor wordt €250 miljoen beschikbaar gesteld.

We zitten nu al maanden te kijken naar een doorschuifspelletje. De provincies wijzen (terecht) op de wettelijke verplichting van de minister om de PAS-melders te legaliseren. Intussen wijst de minister echter steeds terug. Ik denk dat het hoog tijd is om te stoppen met heen en weer wijzen en samen de handschoen op te pakken en aan de bak te gaan met de legalisatie van deze knelgevallen. Het kan niet zo zijn dat we van de sector vragen een enorme reductieopgave te realiseren, terwijl we ons eigen huiswerk maar niet af krijgen.

De vragen ziet u hieronder:

1. Hebt u contact gehad met de minister over de aanpak van de legalisatie van de PAS-melders voordat deze brief naar de Tweede Kamer ging?
  2. Hoe waardeert u de opmerkingen van de minister over de rol van provincies in de legalisering van PAS-melders?
  3. Bent u bereid de aandacht van de minister opnieuw te vestigen op andere knelgevallen (de zogenaamde interimmers), zodat ook deze gelegaliseerd kunnen gaan worden?
  4. Welke mogelijkheden ziet u om de uitvoering van motie 54a te ondersteunen vanuit de toegezegde middelen?
  5. Bent u bereid dit aanbod van de minister om €250 miljoen ter beschikking te stellen voor de legalisatie van PAS-melders aan te grijpen door zelf (ook buiten de gebieden van de gebiedstafels) actief bij te dragen aan de legalisatie van deze gevallen?
  6. In hoeverre hebben we de PAS-melders, de interimmers en de overige knelgevallen in de provincie Utrecht in beeld?