1 februari 2018

SGP: "Vos vormt grote bedreiging voor weidevogels"

Vandaag hebben wij schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat de opkomst van de vos enorme gevolgen heeft gehad voor weidevogels. Omdat de vos ook in onze provincie oprukt, stelden wij schriftelijke vragen over dit probleem. Vaak worden boeren aangekeken op de weidevogelproblematiek, maar in de praktijk blijken natuurlijke vijanden van de weidevogels een veel groter probleem te zijn. Vandaar een reeks schriftelijke vragen.

Hieronder de schriftelijke vragen met context

In V focus van februari 2018 wordt in het artikel “Weidevogels lijden onder oprukkende bosrovers” een verband gelegd tussen het oprukken van de vos en het teruglopen van de kievit, grutto en scholekster in de weidevogelprovincie bij uitstek, Friesland. Dit artikel wordt bevestigd door een grootschalig onderzoek door het Collectief Agrarisch Natuurbeheer Noordwest-Overijssel. Meer dan de helft van de nesten die gedurende de loop van het onderzoek werden gemonitord, werden leeggeroofd door een natuurlijke vijand. In 70% van de gevallen ging het om een vos.
Naar aanleiding van dit artikel hebben wij de volgende vragen:

1. Uit het Faunabeheerplan 2017-2021 blijkt dat de vossenpopulatie ook in de Provincie Utrecht toeneemt. Herkent u de problematiek die geschetst wordt in dit artikel ook in de provincie Utrecht?
2. Kunt u voor ons inzichtelijk maken of er in de provincie Utrecht een relatie is tussen de vossenpopulatie en de weidevogelpopulatie (graag ontvangen wij daarvan overzichtelijk statistiekmateriaal).
3. In hoeverre hebben natuurlijke vijanden van weidevolgels een plaats in ons provinciale weidevogelbeleid?
4. Kan het college toelichten welke maatregelen ter bescherming van de weidevogels worden genomen en hoe die zich verhouden tot de ernst van de bedreigingen?
5. Is het college het met ons eens dat de aanpak van de vossenpopulatie essentieel is voor het slagen van onze inzet voor weidevogels? Zo ja, hoe denkt u die aanpak te kunnen intensiveren?