12 juli 2018

SGP: Vervang autobelasting door mobiliteitsbelasting

Door het alsmaar groeiende netwerk van openbaar vervoer in de provincie Utrecht en de toenemende aandacht voor fietsers betalen automobilisten steeds vaker voor andere dingen dan het provinciale wegennet. Voor de SGP reden om op te roepen tot een heroverweging van de belasting op auto’s.

Donderdag staat het nieuwe Mobiliteitsprogramma op de agenda van de Provinciale Staten in Utrecht. In dat programma wordt voor de periode 2019-2023 een bedrag van 142 miljoen uitgetrokken voor aanleg, aanpassing en onderhoud van autowegen. In diezelfde periode gaat er 738 miljoen naar het openbaar vervoer en 46 miljoen naar fietspaden. In diezelfde periode wordt er ruim 600 miljoen aan inkomsten verwacht vanuit de opcenten over de motorrijtuigenbelasting, ieder jaar ruim 120 miljoen. Conclusie: nog geen kwart van het geld van de automobilisten in de provincie gaat naar de wegen, ruim driekwart komt in de grote provinciale pot terecht en gaat dus bijvoorbeeld naar het openbaar vervoer.

De provinciale SGP-fractie is er zeker niet tegen te investeren in het openbaar vervoer of de fietsinfrastructuur stelt fractievoorzitter Gijs van Leeuwen: ‘Sterker nog: het is juist goed dat steeds meer mensen kiezen voor een duurzame vorm van vervoer en het is goed dat de provincie daarin meebeweegt. Maar dat is nog geen reden om de automobilisten voor de kosten op te laten draaien. Mobiliteit betalen we wat de SGP betreft met elkaar.’

De SGP voorziet in de toekomst bovendien grotere problemen. Van Leeuwen: ‘Je kunt je nu al afvragen hoe rechtvaardig het is dat automobilisten betalen voor het openbaar vervoer, maar in de toekomst worden deze problemen alleen maar groter. In Utrecht zijn er plannen voor een eerste autoloze wijk. Die inwoners betalen straks geen provinciale belasting, maar gaan wel een groot beroep doen op de fietsinfrastructuur en het openbaar vervoer. Daar moeten we wat mee.’ De SGP dient daarom donderdagavond een motie in om na te denken over een andere vorm van belasting. De partij denkt daarbij zelf aan een algemene mobiliteitsbelasting. ‘Steeds meer mensen reizen met het openbaar vervoer, maar in onze provincie moet daar voor ieder ritje in de stad 30% en voor ieder ritje in de regio 50% provinciaal geld bij. Dat gaat een keer knellen.’ Dat is dus de reden dat de SGP het college naar het Interprovinciaal Overleg (IPO) wil sturen om deze problematiek daar aan te kaarten en te zoeken naar een toekomstbestendige oplossing.

Donderdagavond wordt over de motie gestemd.