21 september 2022

SGP: Provincie schiet door in windmolendwang

Op de agenda van de Staten staat vandaag het Statenvoorstel Tussenbalans RES. 

De inbreng van onze fractievoorzitter Bertrick van den Dikkenberg staat hieronder:

"Dit college doet vandaag een merkwaardig voorstel. Een heel merkwaardig voorstel, waarbij de rollen behoorlijk verschuiven. De bestuurlijke samenwerking is op scherp gesteld waarbij de provincie er niet best vanaf komt. Bepaald geen staaltje sterk bestuur.

Wij hebben verschillende keren gezegd: pak je rol als middenbestuur. Dat werd door sommigen hier gezien als pesterij door uitstelverzoeken e.d.. We vroegen: Doe niet langer alsof je de 27ste gemeente bent en dat je in die RES-regio’s als gelijkwaardige partner zit. Ga aan het hoofd van de tafel zitten en vertel wat je van de boden van de RES-regio’s vindt. Stuur daarin, bijvoorbeeld in potentiële botsingen in de grensregio’s tussen verschillende gemeenten. Steeds koos deze gedeputeerde ervoor om die rol niet te pakken. Hij wilde dat de provincie werd gezien als gelijke partner tussen de gemeenten.

Vandaag gooit dit college de koers volledig om. De gelijkwaardige partner aan de RES-tafel staat op, slaat met de vuist op tafel en roept dat er NU meer moet gebeuren om de ambitie te halen en komt na een enkele suggestie aan de bestuurstafels opeens als een donderslag bij heldere hemel met een nieuwe eis om de hoek (een vast doel voor wind). Gemeenten reageren verbaasd en sommigen zelfs verontwaardigd. En terecht. Waar staat dit college nu eigenlijk voor en welke rol wil de provincie nu echt hebben? En hoe waardeert de provincie draagvlak, en dan in ieder geval bestuurlijk draagvlak, ten opzichte van zogenaamde daadkracht?

Wat ons betreft doet dit voorstel onvoldoende recht aan de staatsinrichting van ons land. En dat is al vanaf het begin zo geweest. Keer op keer wilde de provincie haar rol als middenbestuur niet pakken. Helemaal aan het eind van de rit kiest het college er opeens voor om op de stoel van gemeentebesturen te gaan zitten en te dreigen met het overrulen van democratisch genomen besluiten in gemeenteraden. En wordt de gezamenlijkelijkheid uit de opgave in de RESsen weggesneden naar een ieder voor zich, want de provincie komt toch wel..

Wij zullen tegen dit voorstel stemmen. Wel komen we met een motie om het lokaal eigendom beter te definiëren en uit te werken. Op dit moment is voor ons de ambitie van besluitpunt 7 echt onvoldoende. Daarom roepen wij het college op om voor 1 december een heldere definitie van lokaal eigendom te hebben opgesteld en inzichtelijk te maken op welke manier en met welke instrumenten het percentage van 50% gehaald kan worden. Waar het in Utrecht echt aan ontbreekt en wat zorgt voor draagvlak in de maatschappij zijn KADERS. Geef vooraf duidelijkheid wanneer en onder welke voorwaarden iets gerealiseerd kan worden en waar en waar niet. De wolligheid om maar niets in de weg te zitten zorgt voor een bijtende onzekerheid onder inwoners en gemeenteraden. Maak daarom concreet wat de inzet is, en daar vragen we om in de motie als het gaat om lokaal eigenaarschap. Als het amendement van CDA en CU wordt aangenomen, gaan wij ervan uit dat hierin gelijk wordt meegenomen hoe eigenaarschap van inwoners hierin maximaal kan worden meegenomen.