14 februari 2017

SGP pleit voor leefbaarheid Maarsbergen

Al vaak is er gediscussieerd over de ondertunneling in Maarsbergen. Op 13 februari stond de discussie opnieuw op de agenda. Bertrick van den Dikkenberg hield een warm pleidooi voor de BosBeek-variant.

Toelichting standpunt
De SGP maakt zich zorgen over de manier waarop burgers worden betrokken bij projecten van de provincie. De ondertunneling in Maarsbergen is daar een duidelijk voorbeeld van. Het college wilde graag de zogenaamde Westvariant (waarmee een open tunnel aan de westzijde van Maarsbergen komt te liggen). Groot nadeel hiervan is dat bewoners aan de Engweg met de nadelige gevolgen blijven zitten. Onder meer hierom heeft een groep burgers een eigen voorstel gemaakt, de zogenaamde BosBeek-variant. Een variant met meer oog voor de leefbaarheid en een variant die het potentieel had om Maarsbergen op één lijn te krijgen. Door al te starre voorwaarden van de provincie en een bijzondere manier van getallen optellen kwam men echter tot de conclusie dat deze variant bijna 20 miljoen meer zou gaan kosten. De manier van deze rekensom heeft onze fractie niet aangesproken. We maken ons boos om de manier waarop dit burgerinitiatief tegemoet wordt getreden. Alles afwegende zijn wij voorstander van de BosBeek variant. Deze is landschappelijk beter, beter voor de leefbaarheid en kan op meer draagvlak rekenen.

Spreektekst Van den Dikkenberg
Tijdens de commissie van 13 februari voerde Bertrick van den Dikkenberg namens de SGP het woord. Hij verwoordde ons standpunt daar als volgt:

"Wederom zitten we bijeen om over Maarsbergen te spreken.

Proces
Voorzitter, dit proces heeft ons mist gebracht en een overheid die de verbinding kwijt is met de burger. Wij gingen er deze zomer in (zij het beschadigd) vertrouwen vanuit dat er een open participatief project met initiatiefnemers gevoerd zou worden. Wat blijkt echter, de provincie geeft opdracht aan een adviesbureau wat al langer betrokken is bij het dossier, en geeft daarbij in beton gegoten randvoorwaarden. De eigen West-variant voldoet hier zelfs niet aan. Het hele proces sluit niet echt aan bij de deze  dagen gepropageerde term 'normaal doen'.

Er wordt nu dus een BosBeek variant gepresenteerd zonder maatwerk en met een onmogelijke kostenkloof met andere varianten. Er is nooit de intentie geweest een variant binnen budgetten te ontwerpen. Hierover de volgende vragen:
Met welke intentie heeft de gedeputeerde de BosBeek variant benaderd en onderzocht? Op welke wijze is dit in het proces ingebracht?

Gemeenteraad
Wij hechten als samenwerkingspartner veel waarde aan de mening van de gemeenteraad. Zij die aanwezig waren bij de besluitvorming hebben kunnen zien hoe dicht de stemming bij elkaar ligt, en dat de Bosbeek variant de voorkeur geniet van een meerderheid van de raad, gezien de standpunten van Groenlinks en PvdA. Wij hebben een sterke voorkeur voor de BosBeek variant, en zijn benieuwd hoe dit in de Staten ligt.
De gemeente koos voor de westvariant. Kan de gedeputeerde de 3 grootste nadelen van de voorgestelde westvariant noemen?

TankstationsRandvoorwaarde voor de bosbeek zijn de tankstations. Na 4 keer vragen op de informatieavond kwam steeds hetzelfde antwoord van 3,6 miljoen aan kosten. De eerstvolgende sessie bleek dit 5,2 miljoen te zijn. Hoe krijgen wij dan ooit vertrouwen in de geleverde antwoorden in dit dossier?
Komt er op vragen vervolgens een mededeling dat tankstations niet kunnen worden uitgeplaatst. U geeft hiervoor 3 redenen aan in het memo, die feitelijk onjuist zijn!
1: Er is bij de west en dorpsvariant geen dringend provinciaal belang voor de beëindiging van Tinq. Uitplaatsing is dan niet mogelijk.
2: Er ligt een samenwerkingsovereenkomst voor realisatiie van de dorpsvariant, daarin is uitplaatsing van de tankstations net zo noodzakelijk als bij de westvariant. Uw antwoord dat er geen besluit ligt lijkt te kloppen, maar er ligt wel een samenwerkingsovereenkomst.
3: U heeft een opdracht van de Staten voor verplaatsing van tankstations. In de gesprekken rond de contractverlenging geeft u aan dat er geen sprake is van beeindiging. Hoe bestaat dit?

De dorpsvariant lijkt gezien de verhoudingen in de Raad niet meer in de running. Onze voorkeur gaat uit naar de bosbeek variant. Deze variant is maatschappelijk beter en kan op meer draagvlak rekenen. Zoals de klankbordgroep terecht concludeerde: De BosBeek verenigt de goede kanten van de Dorps- en Westvariant.

Vervolg
Deze discussie wordt vervolgd in de Staten van 13 maart. De SGP zal vooral inzichtelijk proberen te maken wat de 'mitigerende maatregelen' die het college voorstelt voor de West-variant precies inhouden. Bij elke mitigerende maatregel komen we namelijk een stapje dichterbij de BosBeek variant. Vooral de kosten van deze maatregelen zijn voor onze fractie een punt van aandacht.