27 september 2024

SGP op wolvenbezoek!

Na een roerige wolvenzomer vond de SGP-fractie van provincie Utrecht dat het tijd was voor een bijeenkomst met landgoed Den Treek. Afgelopen zomer werd dit gebied berucht vanwege de aanwezigheid van de wolf. In juli werd er een jong meisje gebeten. Vrijdagmiddag 27 september was een brede SGP-vertegenwoordiging op werkbezoek in Leusden bij landgoed Den Treek. Het bestuur en beheer van landgoed Den Treek ontving alle gasten van harte. Op het programma stond een informatieve bijdrage van deskundige Erwin van Maanen. Daarna vertelden de rentmeester van het landschap, Wilbert Nijland, en het bestuur nog wat over het landgoed. Bertrick van den Dikkenberg (fractievoorzitter en Statenlid SGP Provincie Utrecht):

“We hebben vanmiddag mooi inzicht gekregen in de dynamiek van het landgoed en de inbreuk van een wolf en zijn gedrag op het landgoed. De bijdrage van de deskundige onderstreept het standpunt van de SGP dat er in Utrecht geen ecologische draagkracht is voor de wolf!”

SGP en de wolf

De SGP heeft een scherpe visie op de aanwezigheid van de wolf in Nederland. Op verschillende niveaus verzet de SGP zich tegen de aanwezigheid van de wolf in Nederland. Daarom waren er bij het werkbezoek verschillende lagen van SGP-vertegenwoordiging aanwezig, waaronder SGP-raadsleden uit de omgeving van landgoed Den Treek, Europees Parlementslid Bert-Jan Ruissen, agrariërs en de SGP-fractie van provincie Utrecht. Op al deze niveaus zet de SGP zich in voor een veilige samenleving. Daar past de wolf wat de SGP betreft niet in! Nederland is te klein en te dichtbevolkt voor de wolf. Dat geldt al helemaal voor provincie Utrecht.

De wolf als vleeseter en predator

We werden door bioloog en wolvenonderzoeker Erwin van Maanen meegenomen in een informatief verhaal over de wolf. Van Maanen is in 2016 begonnen met veldonderzoek naar de wolf in Duitsland. Hij zit dan op het veld tussen de wolven in. Van Maanen heeft bijvoorbeeld camera’s geplaatst en zag zo ook wolven opgroeien tot de volwassenheid. Ook kijkt hij bijvoorbeeld naar wat wolven eten. Volgens Van Maanen past de wolf niet hier in provincie Utrecht, vanwege de ecologische draagkracht.

Van Maanen: “Net als bij mensen zit er verschil in karakter van wolven. Wolven jagen met name in het landschap buiten hun leefgebied. Ze kiezen heel strategisch daar verschillende plekken voor uit.  Wolven eten minimaal 1.6 kg en maximaal ca. 4.5 kg vlees per dag. Jaarlijks gemiddeld 584 kg vlees per wolf, dat is ca. 30 reeën of 10 damherten per wolf. Een ree is slechts een snack voor een wolf.”

Hoe gevaarlijk is een wolf nou eigenlijk? Ook op die vraag gaf Van Maanen antwoord. Hij vertelde over zijn eigen ervaring tijdens zijn onderzoeken in Duitsland. Over het algemeen koos de wolf het hazenpad.

Van Maanen: “Maar als je de grens overgaat naar Duitsland, is daar een heel ander landschap, waaronder grootschalig bosgebied. Daar stikt het ook van het wild. Wolven betrekken dan grote kerngebieden en daar omheen jagen ze heel strategisch op dieren. Dan is er minder kans dat je daar mensen tegenkomt. Over het algemeen zijn die wolven daar heel schuw. Maar vergeleken met Nederland: hier zijn die kerngebieden zijn heel klein. Dat maakt dat ze in ommelanden moeten gaan jagen. Daardoor is er veel interactie met mensen, bij recreaties, nederzettingen en landbouw.”

Aanpassen aan de wolf

Bertrick van den Dikkenberg:We krijgen vaak te horen dat we ons moeten aanpassen aan wolf. Hoe haalbaar is dat?”

Van Maanen reageert: “ In eerste instantie dacht ik aan maximaal 2 roedels op de Veluwe. Inmiddels zijn het er 7. De volgende generatie wolven raakt gewend aan mensengeur, net als wolf Bram die hier [red.: op Den Treek] rondloopt, die gaan problemen veroorzaken, net als met zo’n beet van een meisje.

Beschermingsstatus

Ook in Brussel maakt de SGP zich hard voor een veilige samenleving, zonder aanwezigheid van de wolf. Zo moet Nederland onder andere kijken naar de ruimte die er zit in het verdrag van Bern. Deze week is er op het gebied van de wolf weer een stapje gezet, waardoor de wolf mogelijk een lagere beschermingsstatus krijgt. Europarlementariër voor de SGP Bert-Jan Ruissen:

“Als er straks ruimte komt in de beschermingsstatus, maak er dan zoveel mogelijk gebruik van!”

Als SGP-fractie van provincie Utrecht hebben wij dit werkbezoek georganiseerd en kijken we terug op een leerzame en geslaagde middag.