11 juni 2018

SGP komt op voor buslijn scholieren

Het was voor veel ouders wel even schrikken: ze kregen eind mei te horen dat hun kinderen voortaan niet meer met de bus naar de Driestar in Gouda zouden kunnen gaan. De bus vanuit onder andere Mijdrecht stopt voortaan in Woerden, daar kunnen de scholieren overstappen op de trein naar Gouda.

Voor de SGP was het nieuws aanleiding om samen met de ChristenUnie een motie voor te bereiden voor de Statenvergadering van 11 juni, om dit besluit van Syntus terug te laten draaien. Uiteindelijk hebben we deze motie omgezet naar een aantal vragen. De motie hebben we voorlopig aangehouden.

Waarom is de SGP/CU-motie niet ingediend?

In de aanloop naar het debat werd ons duidelijk dat de motie voor veel partijen te vroeg komt. In september bespreken we het totale OV-pakket voor de provincie. We zagen aankomen dat de motie nu zou worden verworpen en dan zijn we nog veel verder van huis. We hebben de motie daarom omgezet naar een aantal vragen aan het college. De motie houden we voorlopig in de lucht, om die op een later moment alsnog te kunnen indienen.

Welke vragen heeft de SGP gesteld?

We hebben samen met de ChristenUnie de volgende vragen gesteld aan het college:

Hoe loopt in dit geval de procedure? Wie heeft wanneer deze afweging gemaakt?

Hoe en wanneer zijn de gemeenten ingelicht over het concept-vervoersplan?

Hoe is de communicatie met de school verlopen?

Hoe gaat de gedeputeerde om met de raadsbreed aanvaarde motie van de gemeente Ronde Venen

Wat zijn de afwegingen geweest om deze lijn in te korten?

Welke criteria zijn bij deze afweging gehanteerd?

Hoeveel geld is er nodig om deze lijn in de lucht te houden?

Wat kan de gedeputeerde betekenen voor de betrokken ouders?

Wat leverde dit op?

Gedeputeerde Straat legde de procedure uit en zegde toe dat hij het ongenoegen over dit voornemen van Syntus serieus zou meenemen in het vervolg. Wat betreft de argumentatie lichtte hij toe dat het beleid is van de provincie om geen bussen te laten rijden parallel aan een treinverbinding. Door de toenemende verkeersdrukte moet Syntus kritisch bekijken welke lijnen men nog wil laten rijden. Niet alles wat reizigers graag willen, kan binnen het bestaande budget worden uitgevoerd.

Hoe nu verder?

We hebben een duidelijk signaal afgegeven in de richting van zowel Syntus als het college. Als blijkt dat het schrappen van deze lijn(en) toch door lijkt te gaan, dan zijn wij van plan de voorbereide motie alsnog in te dienen. In september bespreken we de nieuwe inrichting van het Openbaar Vervoer in de provincie Utrecht. Dat is het moment waarop ook over deze lijnen een definitief besluit valt.