18 juni 2018
SGP: 'Budget Mobiliteitsprogramma past niet bij ambities'
Maandag 18 juni stond het Mobiliteitsprogramma 2019-2023 op de agenda van de commissie MME. Bertrick van den Dikkenberg voerde daar namens de SGP het woord. Hij ging vooral in op het feit dat er wel erg optimistisch is begroot.
Opgaven
Vanavond bespreken we het mobiliteitsprogramma 2019-2023. Met dit programma agenderen we onze mobiliteitsagenda voor de komende jaren. Het is daarom een belangrijk stuk. En juist dát vinden wij nog ontbreken ondanks de grote verbeteringen in leesbaarheid..
Ik illustreer dat aan de hand van de volgende gegevens uit het Mobiliteitsprogramma zelf:
Op blz. 15 lees ik: De komende jaren staan deze (reistijden en doorstroming van het wegennet) stevig onder druk door de groei van zowel het aantal banen als inwoners in onze regio. (Gaat dus over de opgave voor de auto)
Op blz. 22 lees ik: Wij constateren dat de door toenemende drukte en de vele werkzaamheden de komende jaren de betrouwbaarheid steeds meer onder druk komt te staan. (Gaat dus over de opgave voor OV)
Op blz. 30 lees ik: Dit neemt alleen maar toe en daardoor wordt het steeds drukker op wegen en fietspaden. (Gaat dus over de opgave voor de fiets)
Dit wordt de komende jaren inderdaad steeds grotere uitdaging: 14% meer auto’s, 22% meer OV-gebruikers en 15% meer fietsers in 2028.
Dit wat betreft de opgave. Dan de ambities:
Ambities
Op pag. 11: “Het totaal aantal voertuigverliesuren op het provinciale wegennet neemt af.”
Op pag. 18: “De kostendekkingsgraad groeit naar 50% voor de streekconcessie en 64% voor de stadsconcessie.”
Op pag. 30: “In 2028 zijn alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets.”
Je zou verwachten dat er met zo’n opgave en met zulke ambities dus ook een forse stijging zou zijn van het budget. Voor de periode 2024-2028 zou je fors meer geld verwachten dat voor de periode 2019-2023.
Budget
Wat blijkt: zowel voor de auto, als voor het OV, als voor de fiets wordt er in de periode 2024-2028 precies even geld wordt uitgetrokken als in de periode 2019-2023.
Vraag: hoe kan dat? Wil de gedeputeerde alle modaliteiten blijven voorzien van voldoende middelen? Wat de SGP betreft is het meerjarenperspectief te beperkt van ambitie. Indien wij besluiten dat we de geformuleerde doelen willen halen, dient er fors meer geïnvesteerd te worden in infra, OV en fiets.
Is de gedeputeerde van mening dat de middelen die gereserveerd worden per modaliteit voldoende zijn om de doelen te behalen?
We draaien in de periode 2019-2023 13 miljoen verlies en denken dat in de periode daarna op te kunnen vangen met een plus van 24 miljoen. Wij denken dus dat dat niet kan.
Tegenvallende kosten
Daarbij komt nog het punt dat ik de vorige MME-vergadering al heb benoemd: we moeten alle projecten nog doorlichten op pm-posten. Volgende week spreken we bijvoorbeeld over het project Maarsbergen. Het lijkt ons verstand om alle pm-posten en tegenvallende kosten zo snel mogelijk boven tafel te krijgen.
Openbaar vervoer op kosten van de automobilist
Openbaar vervoer was een vroeger een gunst, gelijke mobiliteit voor iedereen. Nu zie je steeds vaker bewuste ideologische keuze geen auto te bezitten. Willen wij deze mensen wel laten profiteren van het opgebrachte autobudget? De opcenten bedragen ongeveer 120 miljoen per jaar. De automobilist betaalt dus flink voor het Openbaar Vervoer. Is dat rechtvaardig? We stellen niet voor het Openbaar Vervoer te skippen, maar wel na te denken over deze principiële vraag.