15 oktober 2018

SGP: Behoud weidevogels vraagt integrale aanpak

De SGP agendeerde vandaag het Utrechts Actieplan Weidevogels bij de commissie RGW. Statenlid Piet van Leeuwen voerde het woord en bracht daar het volgende in:

Het belang van het onderwerp mag duidelijk zijn: als we niets doen, hebben we in 2030 (of eerder) nauwelijks of geen grutto’s meer. En zoals u weet, de grutto is de zogenaamde ‘gidsvogel’. Gaat het slecht met de grutto, dan gaat het slecht met alle weidevogels. Er is niemand in de provincie die dit wil laten gebeuren. Daarom van harte steun voor een provinciaal actieplan. Voor ons is het heel helder wat er moet gebeuren: een integrale aanpak. Integraal betekent dus dat alle bedreigingen voor weidevogels worden ingeperkt. Terecht is er aandacht voor de inrichting van het landschap. Die aandacht is er intussen trouwens al jaren. Wat in dit actieplan voor een belangrijk deel vergeten is, is predatiebeheer. Onlangs nog verscheen er een rapport van Sovon, waarin de kennis van predatie op boerenlandvogels op een rij wordt gezet. Conclusie: predatie vormt een zeer substantieel deel van de risico’s voor weidevogels. Gemiste kans dus dat dit zo weinig terugkomt in ons actieplan. Waarom is hiervoor gekozen? Geeft het rapport van Sovon aanleiding om hier meer over op te nemen? Zo nee, waarom niet? Graag een reactie van het college. Ik zei al dat niemand in de provincie wil laten gebeuren dat weidevogels gaan verdwijnen. Zeker niet onze boeren en natuurbeheerders. We hebben ons dan ook zeer verbaasd over de werkelijk absurde gedachte dat er een ‘gedragscode’ komt voor boeren. Bevoogding ten top! Waarom is hier voor gekozen? Denkt het college dat boeren niet bereid zijn zich in te zetten voor weidevogelbeheer? Wij hebben met veel boeren gesproken die zich hier jaren voor hebben ingezet. Waarom raken zij gefrustreerd: ze zien dat na al hun inspanningen om later te maaien, om de nesten heen te maaien etc. de nesten alsnog leeggehaald worden door roofvogels en vossen. Kortom, wij zien meer in een integrale aanpak dan een bevoogdende ‘gedragscode’.