10 december 2018

SGP: Aanpak bodemdaling gebaseerd op denkfouten

Inbreng Statenlid Piet van Leeuwen bij bespreking aanpak bodemdaling

Voorzitter, in de commissie heb ik al aangegeven geschrokken te zijn van deze visie. Het stuk, zo zei ik in de commissie ademt te veel een idee van een maakbare samenlevingvanaf de Archimedeslaan. Het is daarom heel lastig om het stuk te amenderen. Wij verschillen namelijk fundamenteel met het college van mening over de aanpak van de bodemdaling. We zullen dus tegen deze visie gaan stemmen. Wat ons betreft worden er in deze visie twee grote denkfouten gemaakt. Allereerst wordt er veel te veel uitgegaan van een maakbare samenleving. Van de waterschappen wordt verlangd dat ze de nu gangbare methodiek van ‘peil volgt functie’ loslaten en ruimte maken voor een zogenaamde gebiedsgedifferentieerde aanpak. Nog te weinig is duidelijk hoe de mensen die dag in dag uit aan het werk zijn met de bodem hierin meegenomen gaan worden en hoe er draagvlak komt voor deze zogenaamde ‘gebiedsgedifferentieerde aanpak’. De tweede denkfout die wij zien is dat er naar ons idee veel te positief wordt gedacht over de gevolgen van het maar onder water zetten van gebieden. De bodemdaling zal daar inderdaad door geremd worden en de CO2-uitstoot zal daardoor afnemen, maar door de insprekers is toch wel duidelijk gemaakt dat er heel andere schadelijke stoffen voor in de plaats komen?En wat denkt u van de kosten? Agrariërs beheren nu ons landschap en de kosten daarvan worden vooral door het verdienmodel van die agrariërs gedragen. Als de agrariërs wegvallen, valt dus het verdienmodel voor het landschapsbeheer ook weg. Weet wat je doet!

De oproep van de SGP is daarom om veel meer in te zetten op de technieken die eigenlijk nog maar pas in opkomst zijn. Zet volop in op onderwaterdrainage en drukdrainage. Die laatste oplossing is volgens het college duur. Dat klopt natuurlijk, maar we moeten daarbij bedenken dat we aan het begin staan van de uitrol van een nieuwe innovatie. Onze oproep is: laat de oplossing komen van mensen die dagelijks met de bodem omgaan, van agrariërs dus! Naar ons idee komt die benadering veel meer tot zijn recht in de Regiodeal Bodemdaling die onlangs door het ministerie is bezegeld met een mooi bedrag. Onze oproep zou zijn, steek de energie daar in!