3 juli 2017

Algemene beschouwingen SGP Utrecht

Maandag 3 juli vonden de jaarlijkse Algemene Beschouwingen van de provincie plaats. Namens de SGP bracht Gijs van Leeuwen onze standpunten weer naar voren. Lees hier zijn complete spreektekst terug.

Inbreng SGP

Voorzitter,

We leven in een bijzondere tijd. Aanslagen komen steeds dichterbij en zijn ook steeds moeilijker te voorkomen. Burgers begrijpen niet dat de elite niet doet waar men  al jaren om vraagt: meer veiligheid, minder EU. Maar wat doen we? Trump wordt publiekelijk uitgelachten als hij van de NAVO-lidstaten eist hun verplichtingen eindelijk eens na te komen. Onze veiligheid willen we niet alleen overlaten aan de Amerikanen maar we willen het ook door de Amerikanen laten betalen. Bizar toch?  Begrijpelijk dat Amerika een keer een streep trekt. En minder EU? Terwijl de Britten de EU verlaten, besluiten ‘onze leiders’ verder te gaan op het pad van een Europese superstaat. Onbegrijpelijk. En referenda doen we af met een inlegvel. De verbinding met de burger lijkt helemaal zoek. En maar verbaasd zijn en het gek vinden dat anti EU beweging, Trump, Le Pen en Wilders zo veel kiezers naar zich toe weten te trekken.  En in plaats dat we ons rekenschap geven van deze stemmen en stemmers zet de elite er zich tegen af. Daarmee nemen we als Nederland echt de verkeerde afslag.

Kadernota te mager

Voorzitter: Tegen deze achtergrond stellen wij ook dit jaar onze kadernota weer vast. De kadernota heeft onze fractie teleurgesteld. Er staan uiteraard mooie dingen in, maar over het algemeen is het toch mager. U gebruikt zelfs geen ronkende teksten meer die ik eerder tegenkwam. Nee, we moeten het doen met het feit dat dit college meer wil verbinden door op werkbezoek te gaan. En welgeteld zijn er drie afgelegd: Gemeente Rhenen, Provincie Gelderland, en het KNMI. Poeh, met drie werkbezoeken in ruim 200 werkbare dagen  zijn we dus opeens verbonden.  U bezoekt drie keer per jaar uw vriend of vriendin en u heeft dikke verkering.  Of we gaan lobbyen om aan Den Haag  te duiden waar Utrecht ligt. Alsof Den Haag niet zou weten dat we een topregio zijn of qua mobiliteit de draaischijf  van heel Nederland.

En u gaat opeens ook focus aanbrengen op Duurzaamheid. Het was een speerpunt van dit college en u heeft kennelijk al twee jaar op uw handen gezeten of het foutief gemanaged.  Ik zie een college voor me wat aan het touwtrekken is.CDA en VVD aan de ene kant en D66 en Groen Links aan de andere kant. Tegen de getalsmatige verhouding in zie ik stapsgewijs D66 en Groen links terrein winnen maar het schiet niet echt op. De vaart komt er niet in.

U past een beetje op de winkel. Terwijl er voldoende belangwekkende punten zijn die onze aandacht zouden verdienen. Ik noem er drie: Woningbouw, Mobiliteit en bodemdaling. Straks meer daarover.

Betere controle

In het algemeen merken wij op dat de kadernota, de begroting en de jaarrekening korter kunnen. Met name de jaarrekening is een enorm document met teveel tekst. We zien graag dat de komende begroting veel meer SMART is geformuleerd. We hebben dan ook  hoge verwachtingen van de uitkomsten van de werkgroep die aan het werk is met de methode-Duisenberg / Van Meenen.

Reserves!

Een steeds terugkerend zorgpunt van de SGP-fractie is de hoogte van het weerstandsvermogen. Er moet de komende tijd hard aan gewerkt worden om deze ratio flink omhoog te krijgen. Juist op dit punt zat onze fractie behoorlijk met de dekking van de NAR-kosten uit de reserve weerstandsvermogen. We zijn blij met de toezegging van de gedeputeerde in commissie BEM dat deze zet niet tot gevolg heeft dat er extra uitgegeven kan worden aan andere personeel gerelateerde uitgaven en dat bij de najaarsrapportage duidelijk zal worden hoe het college de reserve weerstandsvermogen weer gaat aanvullen.

Belangrijke thema’s

Inhoudelijk willen wij bij de behandeling van deze kadernota de eerder genoemde drie punten  (woningbouw, mobiliteit en bodemdaling) inbrengen en verwachten daarop een reactie van het college.

Bodemdaling

Allereerst de bodemdaling. Dit onderwerp heeft wat ons betreft de afgelopen jaren te weinig aandacht gekregen. U doet te weinig. Ook in de kadernota komt het er bekaaid vanaf. Voor dit belangrijke onderwerp moet de komende jaren vanuit GS en PS veel meer aandacht zijn. Onze Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit geeft ons op dit punt het goede voorbeeld.

Mobiliteit

Het tweede punt is Mobiliteit. Daarbij willen we drie onderwerpen adresseren:  Mobiliteitsfonds, veiligheid en bereikbaarheid.

Het voorgestelde Inpassingsfonds Mobiliteit vinden we een prachtig voorstel. Willen wij inwoners op een goede manier meenemen in ingrijpende mobiliteitsprojecten, dan zullen we daar ook geld voor over moeten hebben. Het voorstel is dus prima. Toch is het vreemd dat we in deze kadernota het idee vaststellen, maar dat daar nog geen budget aan vastzit. Daarom willen wij dit plan een jaar naar voren halen. Omdat het even vreemd is een budget vast te stellen zonder concrete uitwerking van het plan, dienen wij een motie in waarin we het college verzoeken al in de begroting 2018 te komen met de kaders voor dit fonds en een budget. Doen we dit niet, dan loopt het fonds pas op z’n vroegst in de loop van 2019. Dat is te laat. Niet alleen constateren maar nu ook doorpakken.

Ander punt is de veiligheid in het verkeer. Het aantal dodelijke ongevallen is verdubbeld. Dan moeten toch alle alarmbellen afgaan. Daarom moet de aanpak van de verkeersveiligheid het komende jaar hoge prioriteit krijgen. Dit vraagt om heroriëntatie en indien nodig herprioritering .

Het punt bereikbaarheid staat in toenemende mate in de belangstelling.  We komen uit de crisis en dat is te merken. De A27 en knooppunt Rijnsweerd domineren de filelijstjes. Het wordt hoogtijd dat men eens opschiet met de aanpak van o.a. Rijnsweerd. Hoe staat u er nu in als college? Nog steeds afwachtend of bent u al keihard op de achtergrond aan het werk om de voortgang er in te houden. Aan mij kan het al niet meer liggen want ik ben al uitgekocht.

OV problematiek Leusden. We kunnen er veel over zeggen maar  wat er in de kern over te zeggen valt hebben wij vervat in een motie die ik u straks overhandig.

Woningbouw

Tot slot, voorzitter, de woningbouw. Onlangs bespraken we dit in U16 verband en maakte de gemeenteraad van Nieuwegein van de weeromstuit een motie die men onlangs onder onze aandacht bracht. Binnenstedelijk al onze groei opvangen is niet mogelijk, zoveel is wel gebleken. Daarnaast tast het de ruimtelijke kwaliteit in de kernen zelf aan. Bovendien blijft er altijd enorme discussie van omwonenden bij binnenstedelijk bouwen waardoor de woningbouw nog verder vertraagd. Blijven we vasthouden aan dit uitgangspunt dan zal daarnaast de prijs van onze woningen nog verder worden opgedreven en die is vooral voor starters al onbereikbaar geworden. Of we zeggen tegen onze  woningzoekenden en starters: zoek het maar elders wij doen even niet mee. We doen de zaak op slot en laten de prijzen maar stijgen of we pakken de handschoen op en gaan aan de slag met ook buitenstedelijk bouwen. Doen we wat we al een tijdje doen dan krijgen we wat we altijd kregen: lange wachtlijsten en onbereikbare en dure woningen. Dat is slecht voor ons als bestuurders die er over gaan, dat is slecht voor onze provincie, en slecht voor onze inwoners die hier willen blijven wonen. Hand aan de ploeg dus.

Rustpunt

Voorzitter, ik ga afronden. In de roerige tijden waarin we leven hebben we het oude motto van de antirevolutionair Groen van Prinsterer weer hard nodig: tegen de revolutie het Evangelie. Dit Evangelie leert ons dat er te midden van alle onrust één rustpunt overblijft: God de Heere regeert.

Gisteren mochten wij in onze kerkelijke gemeente het bekende gebed: “Het Onze Vader” overdenken. Wat is het een troost als je in deze verwarrende tijd mag putten uit de woorden die Jezus in het vervolg van het gebed spreekt.

Bidt en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden en klopt en u zal  opengedaan worden.

Hij laat niemand staan. Hij bedriegt niet, liegt niet, verdriet niet. Hij geeft rust. En die rust en Zijn zegen wensen wij een ieder van u toe.