13 december 2023

Algemene Beschouwingen

Voorzitter, wat is ons toekomstperspectief? Nee ik hoop dat we voor het echte verhaal van inhoud gaan, door ons zelf te onderwerpen aan het kruis van Jezus Christus en dit in ons leven centraal te stellen. Dan zijn we bevrijd van de stress om de wereld eigenhandig te redden. Dan mogen we ons werk doen in de ontspannen wetenschap dat God regeert door het werk van Zijn Zoon.

Voorzitter,

We leven in een roerige tijd vol van veranderingen, veranderingen die ook de provincie en haar inwoners raken. Afgelopen maand waren er verkiezingen voor ons nationale parlement, de Tweede Kamer. De uitslag is ons allen wel bekend. De PVV werd ruimschoots de grootste door problemen die bij veel inwoners leeft aan te kaarten. De vraag is natuurlijk wel: Komen zij en de regering in oprichting ook met oplossingen, die het land vooruit helpen? Dat wordt complex. Een probleem identificeren is wat anders dan oplossen. Maar we wachten een centrum rechts kabinet vol verwachting af.

De progressieve partijen dan, zij die vooruitgang beloven, wisten zij de kiezer aan te spreken? Nee,  de progressief linkse partijen die ons land rijk is, haalden samen nog geen 50 zetels. In de Correspondent schreef Rob Wijnberg de dag na de verkiezingen hierover het volgende, ik citeer:

“(…)al jarenlang lijdt de progressieve politiek wereldwijd aan een schreeuwend tekort aan verbeeldingskracht. Overal in het Westen, Nederland niet uitgezonderd, kampt de progressieve politiek, zowel liberaal als sociaal-democratisch, met hetzelfde probleem: ze heeft geen overtuigend vergezicht dat schetst hoe de wereld fundamenteel beter kan.” Hier dus ook geen lonkend toekomstperspectief.  Groenlinks probeerde het vandaag. Ere wie ere toekomt. De PvdA veegde dat als wederhelft weer weg.

Is er dan helemaal geen verhaal dat een mooi toekomstperspectief biedt? Ja die is er.

Oud-redacteur van het tijdschrift The Ecologist en oud-milieuactivist Paul Kingsnorth schreef hier, na zijn bekering tot het christendom, het volgende over. Ik citeer:

“In het Koninkrijk van de Mens zijn de zeeën versierd met plastic, de bossen staan in brand, de steden bulken van de millionairs en de tentenkampen en nog altijd knielen we voor de afgod van de Grote Economie terwijl het groeit en groeit als een (vergeef me het woord) kankercel. Wat als het christelijk geloof uiteindelijk geen obstakel, maar een weg voorwaarts is? Als we de consquenties zien van het eten van de verboden vrucht, van het kiezen van macht boven nederigheid, van scheiding boven gemeenschap, dan worden de belangen iedere dag helderder. Overgave of rebellie, offer of oorlog, dood van het zelf of de triomf van de wil, het Kruis of de machine. We worden altijd voor dezelfde keus gesteld. Nauw is de poort en smal de weg en misschien zal het ons nooit lukken om er op te blijven wandelen. Maar is er een andere weg naar huis?”

Voorzitter, wat is ons toekomstperspectief? Streven we het grote na, gaan we voor een zo groot mogelijke economie, zetten we Nederland ‘weer’ op 1 of stellen we de natuur centraal om de leegheid van de mens weg te drukken? Nee ik hoop dat we voor het echte verhaal van inhoud gaan, door ons zelf te onderwerpen aan het kruis van Jezus Christusen dit in ons leven centraal te stellen. Dan zijn we bevrijd van de angst om kiezers te verliezen door het echte verhaal te vertellen. Dan zijn we bevrijd van de stress om de wereld eigenhandig te redden. Dan mogen we ons werk doen in de ontspannen wetenschap dat God regeert door het werk van Zijn Zoon. Vanuit deze overtuiging kunnen we pas echt het goede zoeken voor onze provincie en haar inwoners. Vanuit deze overtuiging, deze basis wil ik een aantal dingen aanstippen.

Wat zijn zaken waar we ons, als provincie hard voor moeten maken. Voor ons ligt een tweede begrotingswijziging, een wijziging van de begroting waarin de uitwerkingen van het coalitieakkoord zichtbaar worden. In de commissie hebben we het antwoord van het college op de grote opgaven nog niet volledig genoemd.

Begroten

Voorzitter, ik dien bij deze een amendement in om de stelpost coalitieakkoord die gevormd wordt in de algemene middelen uit de begroting te verwijderen. Deze methodiek vertroebeld het beeld juist in plaats van dat het verhelderd. Algemene middelen zijn algemeen inzetbaar, of we reserveren iets voor een bepaald doel. Zoals het nu in de stukken staat gaat het zelfs ook nog verder, omdat in de uitgaven aan de structurele kant ook al omschreven wordt dat deze stelpost uitgegeven wordt. Dat oogt ongelukkig omdat hier nog geen plannen onder liggen. Voor de staten derhalve een troebel beeld op de begroting en onderliggende uitgaven.

Een zelfde overweging hebben we gemaakt bij het voorstel om de post onvoorzien te verlagen. Wij zijn als SGP van mening dat we nog niet op dergelijk niveau stabiel functioneren met onze financiële strategie dat dit al doorgevoerd kan worden. Wellicht hebben we bij de kadernota de dekking in totaliteit beter in beeld en dienen we alsnog een amendement in voor 2025.

Bedrijven

Voorzitter, regeren is vooruitzien. We zien een steeds groter tekort aan bedrijventerrein opdoemen. Tegelijk landen er steeds meer opgaven op bedrijfsterreinen. Werklandschappen van de toekomst, smart energyhubs, biodiversiteit, etc. Wij zouden het proces van organische groei van bedrijven dan ook aan willen grijpen om lokale werkgelegenheid te behouden waar het is en MKB en familiebedrijven de kans te geven zich in hun eigen omgeving te ontwikkelen. Dit is dan meteen een motor om invulling te geven aan de andere opgaven. In de uitvoering zie ik met name kans om de bullets uit het coalitieakkoord te verwezenlijken: ruimte voor regionaal en lokaal gebonden bedrijvigheid, die de ruimte krijgen te groeien en of te verplaatsen. Daarom richten wij ons op schuifruimte om herstructureringen en maatschappelijke ontwikkelingen te versnellen.

Antisemitisme

In een commissievergadering kwam het al ter sprake. Na een brute aanval op de staat Israël op 7 oktober laait het antisemitisme wereldwijd op. Ook in onze eigen provincie zien we dit terug. Veel Joden durven, uit angst voor de gevolgen, geen religieuze uitingen meer in het openbaar te dragen. Sommige Utrechtse Joden durven niet meer op straat te komen. Afgelopen week vond het Joodse feest, Chanoeka plaats. Terwijl vorige week donderdag de eerste kaars op de Dam werd aangestoken, waren op verschillende treinstations in grote steden, waaronder station Utrecht Centraal, pro-palestijnse(/Hamas) demonstraties. Hoe kunnen we de Joodse gemeenschap in onze provincie garanderen dat zij nog veilig van het openbaar vervoer gebruik maken, terwijl er op deze openbare locaties bedreigende demonstraties worden gehouden? Kan, en ik kijk richting het college, de Joodse gemeenschap in Utrecht ervan uitgaan dit een onderwerp van zorg blijft voor het college en het in lijn met de sociale agenda voortvarend wordt opgepakt?

Openbaar vervoer

Vanaf deze week is de nieuwe dienstregeling gestart, helaas is het aantal ritten afgenomen. We hopen dat dit snel weer opgeschaald kan worden. Verder zullen in december 2025 de nieuwe OV-concessies van start gaan, in het komende jaar worden deze concessies gegund. De SGP vraagt opnieuw aandacht voor de grensgebieden van onze provincie. Kijk ook naar buslijnen over onze provinciegrenzen zodat essentiële voorzieningen beter bereikbaar worden, we kijken dus uit naar de uitvoering van onze motie!

Voorzitter, ik sluit af. En ik sluit hoopvol af, want we leven in een tijd vol van hoop en verwachting. Op dit moment is het adventstijd, de tijd waarin we uitzien naar Kerst. Kerst waarin we de geboorte van Christus, die ruim 2000 jaar geleden plaatsvond, herdenken. De geboorte die verwachting, oneindig durende hoop, vrede en echt perspectief bracht aan vele mensen. En deze verwachting, hoop en vrede, wens ik u, het college, collega’s en de ambtenaren van harte toe! Dat geeft perspectief en een lonkende toekomst!