22 juli 2021

Aangenomen SGP motie: toekomst voor landbouw in Utrecht

De SGP-fractie kwam in actie naar aanleiding van het meest recente rapport van het PBL, waarin wordt geconstateerd dat ‘bij een keuze voor strikte stikstofdoelen, zoals het in 2040 of 2050 overal in Nederland halen van de KDW’s, rekening moet worden gehouden met een noodzakelijke, historisch ongeëvenaarde transformatie van ‘landbouwland’ Nederland.’ en: ‘Gezien de in potentie zeer verregaande consequenties voor het landelijk gebied, en het belang van draagvlak voor een (mogelijk verregaande) beleidsaanpak, is aandacht voor deze politieke overwegingen belangrijk.’

SGP-fractievoorzitter Bertrick van den Dikkenberg: ‘Dit is een dikke onderstreping van wat wij eerder in de Staten hebben ingebracht. De eenzijdige focus op stikstof zorgt er intussen voor dat we allerlei andere doelen voor landbouw en natuur compleet uit het oog verliezen. Grote intensieve varkenshouderijen met een goede luchtwasser stoten bijvoorbeeld minder stikstof uit dan een extensieve landbouwbedrijven die dicht bij de natuur leven en werken. In de stikstofdiscussie zijn dat de ‘piekbelasters’. Terwijl de landbouwvisie van onze provincie juist gericht is op extensivering van de landbouw. Je hebt die zogenaamde ‘piekbelasters’ dus juist keihard nodig voor de invulling van de bredere landbouw- en natuurvisie.’

In de motie wordt niet alleen uitgesproken dat er ruimte moet blijven voor een toekomstbestendige landbouw in de provincie Utrecht, maar ook wordt het college opgeroepen om in de gebiedstafels niet blind te varen op de stikstofdoelstellingen, maar de brede natuurdoelstellingen én de toekomstvisie van de provincie op de landbouw voor ogen te houden. Daarnaast wordt het college gevraagd bij het Rijk aandacht te vragen voor de problemen die momenteel voortkomen uit het blind varen op stikstofdoelstellingen.

De motie werd met steun van SGP, JA21, CDA, D66, CU, PVV, SP en 50PLUS aangenomen. GL, VVD, PvdA en PvdD stemden tegen. Intussen is in de Tweede Kamer een motie in dezelfde strekking aangenomen.