27 september 2018

Zes SGP-moties voor de landbouw aangenomen

Donderdagavond werden er bij de stemmingen over de landbouwvisie  zes SGP-moties aangenomen.

We dienden verschillende moties in om zoveel mogelijk aan te sluiten bij lopende projecten binnen de regio FoodValley. Er lopen binnen deze regio verschillende projecten die precies samenvallen met de doelen van onze landbouwvisie. Het is wat ons betreft heel onverstandig om dingen dubbel te doen. We zouden dan veel energie en geld verspillen. Het is daarom veel beter om aan te sluiten bij lopende projecten als kringslopen sluiten, eiwittransitie, tegengaan van verspilling, reële prijs en bewust en gezond. Allemaal projecten die nu al lopen binnen de regio. Vooral op het gebied van luchtkwaliteit is het onverstandig om het wiel zelf uit te willen vinden. Binnen de regio FoodValley is men al ontzettend ver met de reductie van fijnstof. Wij dienden hiervoor een speciale motie in, die werd aangenomen. Als derde werd ook een motie aangenomen om de positieve resultaten van de Menukaart FoodValley mee te nemen bij de op te stellen Omgevingsvisie. Goed voor boeren die hun bedrijf willen uitbreiden.

We hebben in een vierde motie opgeroepen om duidelijk te maken hoe de provincie boeren financieel denkt te gaan steunen bij nieuwe inspanningen die van de sector worden verwacht. Volgens ons kan er van boeren niet worden verwacht dat ze werken aan allerlei maatschappelijke opgaven, zonder dat hier iets tegenover staat.

Twee specifieke moties haalden ook een meerderheid. Landbouwgronden die in bezit zijn van de provincie worden nu ieder jaar opnieuw verpacht. Voor boeren is dat heel vervelend, omdat ze in één jaar niet kunnen werken aan een betere bodemstructuur. Dat is slecht voor boeren, maar vooral ook slecht voor de kwaliteit van de bodem. De motie roept op om deze termijn los te laten. Daarnaast wordt er naar aanleiding van een SGP-motie weer een provinciale subsidie opengesteld voor agrariërs die het asbest van hun daken willen verwijderen en investeren in zonnepanelen op het nieuwe dak.

Voordat de moties in stemming werden gebracht, stemde de SGP wel tegen de landbouwvisie in zijn geheel. In de landbouwvisie is wat ons betreft onvoldoende ruimte voor intensieve veehouderij, terwijl die juist in Nederland en juist in FoodValley heel duurzaam is. Daarnaast worden er onrealistische doelstellingen gesteld. De kringloop mag bijvoorbeeld alleen op regionale schaal gesloten worden en niet nationaal en internationaal. Wij vinden dat onverstandig. Een amendement waarin deze dingen werden genuanceerd haalde het niet. Daarmee was de landbouwvisie voor ons niet voldoende om voor te stemmen.

Ons statenlid Piet van Leeuwen reageert enthousiast op de aangenomen moties. ‘Dit is goed nieuws voor de agrarische sector in de provincie. We hebben niet alles bereikt wat we graag wilden bereiken, maar we hebben vanavond een paar heel mooie dingen bereikt voor de sector. Het is goed dat FoodValley verder wordt ondersteund en ook dat er meer aandacht voor is dat alle veranderingen in de sector geld kosten en dat dat ergens van betaald moet worden.’