23 april 2018

Volledige oppositie tegen Vuelta 2020

Maandag diende de SGP-fractie in de Provinciale Staten van Utrecht samen met de PVV, de ChristenUnie en Partij voor de Dieren een motie in om meteen te stoppen met de acties vanuit de provincie om de Vuelta 2020 naar Utrecht te halen. De motie werd gesteund door de hele oppositie.

Begin april kreeg de provinciale commissie die gaat over Economie een brief van het college over de bekende wielerronde Vuelta. In de brief werd, naar aanleiding van een uitgebreid onderzoek, uiteengezet dat dit voor de provincie 2,1 miljoen euro gaat kosten en bovendien niet duidelijk is of het daarbij blijft. Er leefde in de commissie breed bezwaren tegen deze plannen.

In de Statenvergadering van maandag diende de SGP, samen met een aantal andere partijen, een motie in om meteen te stoppen met de poging om de Vuelta naar Utrecht te halen. De volledige oppositie steunde de motie. Omdat de coalitie nog meer informatie verwacht van het college steunden deze partijen de motie niet.

Onze fractievoorzitter Gijs van Leeuwen lichtte de motie als volgt toe:

"We dienen deze motie nu in om dit niet langer boven de markt te laten hangen. We moeten de gedeputeerde niet onnodig aan het werk laten. Het lijkt erop dat we met deze derde wielerronde vooral te maken hebben met een prestigekwestie. Het voegt helemaal niks toe. Het is eerder meer van hetzelfde: we hebben de Tour de France al gehad, de Giro d'Italia, wat voegt de Vuelta nog toe? Bovendien betalen we weer eens mee aan een feestje van de stad. De provincie heeft echt geen recreatieve bloedarmoede. Wij hebben dit niet nodig. Daarnaast is de wielerronde een groot drama voor het milieu. De fietsers stappen allemaal in het vliegtuig vanuit Spanje. Dan rijden ze met een heleboel auto's een rondje door de stad en directe omgeving. Daarna stappen ze weer in het vliegtuig terug. Komen de financiële risico's nog bij. Die 2,1 miljoen is een eerste aanzet. We weten niet of het daarbij blijft. We geven dus een blanco cheque af. Volstrekt onverantwoord!"