1 januari 2018

Verklaring SGP Kieskompas

Op verzoek van Kieskompas verklaren wij hierbij het volgende over stellingen die niet rechtstreeks in ons verkiezinsprogramma zijn terug te vinden:

Opvang asielzoekers

De provincie moet toezicht houden op de uitvoering van de taak om statushouders te huisvesten. Wij zien echter geen rol voor de provincie in de opvang van asielzoekers.

Referendum

Wij zijn voor de huidige representatieve democratie. Referenda passen niet in deze democratie. Bovendien kost een referendum veel gemeenschapsgeld. Wij steken liever tijd en energie in een goede betrokkenheid van burgers bij onderwerpen die hen persoonlijk aangaan.

Niets is gratis

Het is belangrijk dat er voldoende recreatiegebieden toegankelijk zijn voor onze inwoners. Echter, niets is gratis. Ook recreatiegebieden kunnen niet zo maar open gesteld worden. Dat kost hoe dan ook geld. Wat ons betreft is het eerlijk dat de gebruiker het meest betaalt.

Snelheid provinciale wegen

Wij zijn er in principe niet voor de snelheid op provinciale wegen te verlagen. We willen echter niet star aan dit standpunt vasthouden. Op het moment dat er goede argumenten zijn om in een concreet geval de snelheid te verlagen, dan doet de SGP daar niet moeilijk over. De snelheid op de Zuilense Ring moet bijvoorbeeld echt omlaag.

Sociale woningbouw

De SGP ziet voor de provincie geen rol voor het realiseren van sociale woningbouw. Wij stellen de ruimtelijke kaders wáár gebouwd mag worden, gemeenten bepalen wát er gebouwd wordt. De provincie stelt wel geld beschikbaar voor binnenstedelijke ontwikkeling. Hiermee wordt onder andere sociale woningbouw mogelijk gemaakt. Daar kan de SGP mee instemmen.

xeSutrAKu6uC