30 juni 2021

Teleurstellende uitkomst RES-vergadering

We blikken terug op een teleurstellende discussie over het RES-proces. Op de dag dat de wethouder duurzame energie van Renswoude opstapte (en daarmee de kartrekker van de RES-regio FoodValley) en een dag nadat de gemeente De Ronde Venen liet weten geen windmolens te willen realiseren, denderde de provinciale trein gewoon door. Drie constructieve voorstellen van onze kant om het proces waar we op zich al niet enthousiast over waren werden afgewezen, net als goede voorstellen van andere partijen. Teleurstellend!

Onze voorstellen waren de volgende:

• Zorg voor een beter proces. Zowel in Veenendaal als in Renswoude is een motie aangenomen waarin gevraagd wordt om een extra ronde langs de gemeenteraden nadat alle amendementen op de RES 1.0. in beeld zijn gebracht. Nu weet Veenendaal niet wat er in Renswoude wordt geamendeerd en weten we als PS niet wat de RES-regio gaat doen met de verstrekkende amendementen die zijn aangenomen in Veenendaal en Renswoude. Daarom zou ook wat ons betreft een tussenstap goed zijn om raden en Staten beter in positie te brengen.
  • Spreek uit dat landbouwgronden pas in allerlaatste instantie aan de beurt zijn. De Regio FoodValley spreekt uit dat er forse hoeveelheden zonnepanelen op agrarische grond terecht gaan komen (tot 220 hectare). In een motie wilden wij de Staten laten uitspreken dat landbouwgronden pas in allerlaatste instantie aan de beurt komen nadat beschikbaar dakoppervlak gevuld is en nadat restlocaties zijn gevuld. We mogen nooit het elektriciteitsnet zwaarder laten wegen dan de kwaliteit van de capaciteit van onze landbouwgrond.
  • Zet gezondheid van inwoners op één. Het is belangrijk dat de provincie zich zelfstandig bezint op de eigen uitwerking van het zorgvuldigheidsbeginsel in de energietransitie. Wat betekent het voor mensen als er een windmolen in hun buurt komt te staan. We zagen deze motie net nadat we het hadden ingediend bevestigd door een uitspraak van de Raad van State.
  • Helaas werd geen van deze voorstellen gesteund. De trein dendert voort. Zonder de SGP. Wij hebben tegen het besluit van de RES gestemd.