15 mei 2017

SGP: 'Zonder boeren geen voedsel'

Bij de behandeling van de Startnotitie voor de landbouwvisie heeft ons Statenlid Piet van Leeuwen weer aandacht gevraagd voor het enorme belang van de agrarische sector.

Landbouwvisie

De provincie is bezig om een landbouwvisie op te stellen die in 2018 vastgesteld moet gaan worden. Nu heeft het college een startnotitie opgesteld om de kaders te schetsen waarbinnen deze landbouwvisie moet gaan staan. Voor de SGP is de sfeer van deze startnotitie veel te negatief. Daarom pleitte Van Leeuwen voor een verandering van toon.

Eenzijdige focus

De voorliggende startnotitie heeft 'transitie naar een duurzame landbouw' ten doel. Dat is prima, maar wat de SGP betreft moet dan wel meteen duidelijk zijn dat de duurzaamheid dan uit drie delen bestaat: ecologisch, economisch en sociaal. Duurzame landbouw betekent ook dat boeren een boterham kunnen verdienen met hun bedrijf! Bovendien wordt nog al eens vergeten dat de landbouw het in Nederland al heel goed doet, ook vanuit milieu-oogpunt. We lopen voorop in Europa!

Negatieve sfeer

De startnotitie ziet de agrarische sector veel te veel als probleem. In werkelijkheid is deze sector echter juist een belangrijke factor voor de wereldwijde voedselvoorziening. Onvoorstelbaar dat het college daar zo weinig oog voor heeft. De vraagstelling zou moeten zijn: hoe kunnen we de positie van de Nederlandse landbouw op de wereldmarkt versterken? We zijn op dit moment tweede exporteur van de wereld. Als we de startnotitie lezen, krijgen we de indruk dat dat iets is om ons diep voor te schamen. Maar zo is het helemaal niet. Wij voeden de wereld en onze fractie wil deze positie graag vasthouden en verder versterken. We willen de VS het liefst inhalen. Hoe kunnen we de Utrechtse landbouw daarbij ondersteunen?