29 januari 2020

SGP: 'Zet echt duurzame stappen in energietransitie'

Bij de behandeling van het Programmaplan Energietransitie diende de SGP twee moties in om meer inhoud te geven aan de Utrechtse energietransitie en echt stappen te zetten.

De eerste motie ging over waterstof. We hebben daar al eerder een motie over ingediend, die destijds helaas werd weggestemd. Buitengewoon treurig dat het college geen visie wil ontwikkelen op een ontwikkeling die internationaal een hoge vlucht neemt. Utrecht hobbelt achter de troepen aan. Om toch een stap vooruit te zetten, dienden we nu een motie om een keer echt een stap te zetten, een kern die daar voor open staat van het gasnet los te knippen en met behulp van zon, wind en waterstof zelfvoorzienend te maken. Met zo’n pilot kun je stappen zetten, waarbij je echt laat zien dat het je ernst is.

De motie ging over de verzwaring van het elektriciteitsnet. In de regio Amersfoort wordt gesproken over 300 windmolens en ruim 1200 hectares zonnepanelen. Deze gigantische aantallen hebben onze steun sowieso al niet, maar de grote onbeantwoorde vraag is hoe we de enorme hoeveelheid elektriciteit zometeen kunnen afhandelen. Nu al staan windmolens stil als het hard waait en moeten boeren hun zonnepanelen uitzetten als de zon op z’n hoogtepunt staat. Het net kan het simpelweg niet aan. Daarvoor wegkijken, maakt de energietransitie volstrekt kansloos. Daarom moet de provincie aan het werk om energiebedrijven aan het werk te zetten met de verzwaring van het elektriciteitsnetwerk.