9 mei 2017

SGP vraagt om heroverweging kantorenbeleid

De SGP-fractie in de provincie Utrecht heeft schriftelijke vragen gesteld over de aanpak van de kantorenleegstand binnen de provincie. In februari 2016 hebben de Staten de kaders waarbinnen deze aanpak moet plaatsvinden vastgesteld. Intussen hebben de ontwikkelingen echter niet stil gestaan.

Statenlid Piet van Leeuwen van de SGP: ‘Sinds 2016 zien we dat de aantrekkende economie ook gevolgen heeft voor de kantorenleegstand. We zien dat de markt zelf aan de gang gaat met lege kantoren. Dat wordt nog versterkt door de goede inzet van de OMU (Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht).

De SGP vraagt het college bij het voorbereiden van het definitieve beleid rekening te houden met deze nieuwe ontwikkelingen in maatschappij en economie. ‘De aanpak zoals voorgesteld heeft voor gemeenten ook nadelen’, legt Van Leeuwen uit. ‘Vorig jaar leek het probleem hardnekkig. Dan moet de provincie wel wat doen. Nu de markt echter vanzelf weer aantrekt, moeten we onze aanpak heroverwegen.’

Dit zijn de vragen die we hebben gesteld:

1. Hoe ver is het college met de uitvoering van de aanpak leegstand kantoren?
2. Hoe worden gemeenten op dit moment bij dit proces betrokken?
3. Houdt het college intussen ook de maatschappelijke en economische ontwikkelingen in de gaten?
4. Heeft het college kennis genomen van het bericht dat de kantorenmarkt weer aantrekt?
5. Is het college bereid de vorig jaar gekozen aanpak te evalueren en te heroverwegen in het licht van deze ontwikkelingen?

Toelichting Reformatorische Omroep

Direct na het stellen van de vragen werd Piet van Leeuwen uitgenodigd een toelichting te geven op deze vragen. Beluister het fragment uit deze inzending hier terug: