14 maart 2019

SGP vraagt om actie in Renswoude; provincie komt in actie

Dinsdag stelden wij schriftelijke vragen over de veiligheidssituatie op de N224, donderdag kwam er een persbericht vanuit de provincie dat de onveilige situatie met spoed zou worden aangepakt.

Achtergrond
Vorig jaar werd bekend dat de N224 door Renswoude in 2019 zou worden aangepakt. Bij een grote onderhoudsronde zouden meteen ook de onveilige situatie worden aangepakt en zou er bijvoorbeeld een fietspad komen tussen de bebouwde kom en de Veenweg. Uit nieuwe informatie van het college in Renswoude blijkt echter dat deze maatregelen nu pas in 2020 worden voorzien. Wij zijn nooit geïnformeerd over deze vertraging.

De volgende vragen hebben wij gesteld:

1.      Bent u op de hoogte van het commissievoorstel van de gemeente Renswoude?

2.      Klopt de informatie in dit voorstel dat het onderhoud intussen wordt voorzien in 2020? Zo ja, waarom zijn wij hierover niet geïnformeerd? Zo nee, waarom beschikt de gemeente Renswoude niet over de juiste informatie?

3.      In de Statenbrief van 28 augustus werd daarnaast ook gesproken over ‘maatregelen op het gebied van onder andere de inrichting van de traverse’, die ‘qua impact en voorbereidingstijd ingrijpend zijn’. Is er al zicht op effectuering van deze maatregelen?

4.      Wij begrepen dat gedeputeerde Straat een bezoek heeft gebracht aan Renswoude. Welke conclusies heeft het college aan dit bezoek verbonden?

5.      Voor ons kwam het dodelijke ongeval als een grote schok en nieuwe aanwijzing dat de oplossing van de onveiligheid op de N224 echt urgent is. Is het college bereid de oversteekplaatsen zo snel mogelijk en dus met voorrang aan te pakken?

Aanpak

De provincie reageerde donderdag met een persbericht: de vier oversteekplaatsen in Renswoude krijgen nog dit voorjaar knipperlichten op een bord boven de weg. Voetgangers die willen oversteken kunnen die lichten eenvoudig inschakelen door op een knop te drukken. Uiteraard zijn we blij met deze snelle aanpak en we houden de rest van de uitvoering nauwgezet in de gaten!