27 januari 2021

SGP vóór fiets, maar tegen Vuelta

Het heeft er al vaak over gegaan: de Vuelta. De ronde had er in 2020 moeten komen, maar is door corona vooruitgeschoven naar 2022. Dat kan natuurlijk niet voor hetzelfde geld en dus is er extra geld uitgetrokken: bovenop de 2,1 miljoen die de Staten in 2018 al reserveerden komt r nu nog eens 300.000,- provinciaal geld bij.

Bertrick van den Dikkenberg legde uit waarom de SGP hier tegen zal stemmen:

• De doelmatigheid van de investering is discutabel. Wat krijgen we hier nu voor terug? Wat is het permanente effect van het totaalbedrag? Kunnen we niet veel meer betekenen voor onze doelen als we het geld steken in een extra programma Fiets?
  • Voor ons staat de motie uit 2018 (waarin de Staten uitspraken dat 2,1 miljoen het absolute maximum is voor deze ronde) nog steeds. Geen extra geld naar de Vuelta. 2,1 is veel meer dan voldoende.
  • We hadden gehoopt dat corona een wake up call zou zijn en een aansporing voor het beter doordenken van uitgaven zoals deze. Het is tekenend dat veel partijen die voor een duurzame economie zeggen te staan hier gewoon weer voorstemmen. Onbegrijpelijk!

SGP vóór fiets, maar tegen Vuelta