5 februari 2020

SGP Utrecht stelt vragen over OV Benschop

SGP Utrecht stelt vragen over OV in Benschop

De provinciale SGP-fractie in Utrecht heeft schriftelijke vragen gesteld over de versobering van het openbaar vervoer in Benschop. De fractie dringt bij het college aan op een spoedige oplossing.

Bus in Benschop

Sinds de nieuwe concessie met Syntus in 2016 is de bediening door het openbaar vervoer in de gemeente Lopik verslechterd. De nieuwste verschraling is dat sinds afgelopen december flink gesleuteld is aan lijn 195. Voorheen was dit de basis verbinding tussen Utrecht CS en Rotterdam Capelsebrug. Deze verbinding verdwijnt als zodanig, zodat een rechtstreekse verbinding tussen Utrecht en Rotterdam via Benschop niet meer bestaat. De overstap in IJsselstein blijkt in de praktijk nogal eens onmogelijk, omdat de bussen niet op elkaar wachten.

Vragen SGP

De SGP-fractie in de provincie heeft vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. Statenlid Bertrick van den Dikkenberg: ‘Dit college heeft uitgesproken meer in te zetten op openbaar vervoer, maar dat laten ze in de praktijk niet zien door mensen uit Benschop richting Utrecht in IJsselstein te laten overstappen. Bovendien loopt die overstap in de praktijk ook nog eens in de soep.’ Van den Dikkenberg wil dat het college zo snel mogelijk een goede oplossing zoekt voor de inwoners van Benschop en omgeving. Daarbij moet wat de SGP betreft afstemming plaatsvinden met het Klankbord Benschop.

Breder

Benschop is niet de enige plaats waar het openbaar vervoer verschraalt. Ook in andere kleine kernen en zelfs wel in grotere kernen is het OV in de afgelopen jaren fors minder geworden. De SGP-fractie heeft zich ook in andere plaatsen ingezet om de bus te behouden. Onlangs zegde het college op vragen van de SGP toe dat er voor de nieuwe concessie onderzoek zou worden gedaan naar de sociale gevolgen van deze ingrepen. 

 

Hieronder de vragen:

1. Waarom heeft Syntus ervoor gekozen de oude lijn 195 op deze manier te wijzigen?
2. Hoe past deze wijziging in het coalitieprogramma, waarin als ambitie is uitgesproken dat er meer ingezet zou worden op openbaar vervoer en minder op de auto? Bent u het met ons eens dat inwoners van Benschop niet bepaald worden verleid hun auto thuis te laten staan als ze in IJsselstein over moeten stappen om in Utrecht te komen?
3. Bent u het met ons eens dat het onwenselijk is dat de overstap in IJsselstein wordt gemist, omdat de ene bus van Syntus weigert te wachten op een vertraagde bus van hetzelfde bedrijf?
4. Klopt het dat de provincie, om de inwoners van Benschop tegemoet te komen, denkt over de plaatsing van een extra halte langs de N210, zo ja, waar zou die volgens u moeten komen?
5. Bent u bereid in afstemming met het klankbord Benschop samen met Syntus te zoeken naar een goede oplossing voor de inwoners van Benschop en omgeving?