2 september 2022

SGP: Uitvoering landelijk gebied kan alleen met vertrouwen

Op de agenda van de commissie Ruimte, Groen en Water van deze week stond de Uitvoeringsstrategie Landelijk Gebied. Namens de SGP reageerde commissielid Frans Hazeleger op dit stuk.

De kern van zijn inbreng was beknopt:  hier gaan we het niet mee redden. Dat ligt aan een aantal elementen.

Toon

De toon van het stuk is te bureaucratisch en te weinig concreet. Het inspireert niet en er is te weinig duidelijkheid over hoe het er nu allemaal precies uit gaat zien.

Inhoud

Inhoudelijk missen we twee kernpunten. Alleerst missen we de basis: om weer iets te bereiken in het landelijk gebied is wederzijds vertrouwen nodig. Nergens in het stuk wordt duidelijk gemaakt hoe dat vertrouwen weer hersteld gaat worden. Daarnaast missen we het punt van vitaal platteland, de leefbaarheid van het platteland, zoals bijvoorbeeld het kleine kernenbeleid. Dat is echt een gemiste kans.

Daarnaast is de strategie heel bestuurlijk ingestoken. Overal komen praatgroepjes van wethouders te zitten, maar waar blijft de praktische poot? Die is onvoldoende uitgewerkt en zeker nog niet vertrouwenwekkend.

Procedureel

Er is drie jaar geleden een heel grondige en nauwkeurige evaluatie gedaan van het beleid van AVP (Agenda Vitaal Platteland). Voor de Staten is niet helder gemaakt wat er precies met elk van de aanbevelingen van deze evaluatie is gedaan. Deze analyse missen wij. Bovendien hebben wij niet helemaal scherp wie er nu precies betrokken zijn geweest bij het opstellen van dit plan. Zijn bijvoorbeeld agrariërs goed betrokken geweest?

Uitwerking

Wat wij echt onbegrijpelijk vinden, is dat er drie jaar na de evaluatie van de AVP nog steeds geen concrete uitwerking is van de organisatorische inrichting van de uitvoering in het landelijk gebied. Het is nog steeds wachten op een implementatieplan. Hoe kunnen wij het vertrouwen hebben dat de komende drie maanden wel lukt wat de afgelopen drie jaar niet is gelukt?

Positie Staten

Wat deze strategie voor ons ten slotte lastig maakt, is dat de positie van de Staten niet helder is. Het Handelingskader stikstof wordt deels losgelaten (de uitwerking van het NPLG wordt verbreed van de N2000-gebieden naar het hele landelijk gebied). Bovendien komt de uitwerking op grote afstand van de Staten te staan. Voordat er een goed alternatief is voor de uitvoering in het oosten van de provincie komen de Staten op afstand te staan. Dat kan wat ons betreft niet de bedoeling zijn.