3 juli 2017

SGP: Tijd voor een bescheidener overheid

Vandaag stond ook de startnotie omgevingsvisie op de agenda. Dit is een belangrijk document. Daarom geven we de spreektekst van Piet van Leeuwen integraal weer.

Spreektekst

Voorzitter,

Vandaag staan er veel belangrijke documenten op de agenda. Dit is er één van. De omgevingswet is erop gericht een grote verandering te brengen in het denken van de overheid. En die omslag in denken is wat onze fractie betreft van harte welkom. De omgevingswet heeft verder als doel de regelgeving eenvoudiger te maken en de burger veel meer te betrekken bij wat de overheid doet.

Wij staan helemaal achter de startnotitie zoals deze nu voorligt. We spreken de wens uit dat de twee doelen van de omgevingswet ook in onze provinciale omgevingsvisie zijn terug te zien. Minder regeldruk en meer betrokkenheid van de burger.

Deze lijn past precies bij het beeld dat wij van overheid en samenleving hebben. De overheid heeft een beperkte rol en moet de samenleving niet te veel beperken in haar eigen verantwoordelijkheid. De verbinding met de burger moet steeds weer worden gezocht.

Deze twee nieuwe lijnen vragen ook een omslag in het denken van de provinciale organisatie. We hopen daarom dat het niet bij papierwerk blijft, maar dat ook in de praktijk zal blijken dat de omgevingswet de stoot heeft gegeven tot een bescheidener overheid met oog en oor voor de burger.