22 mei 2019

SGP: Stoppen met afknijpen buslijnen

SGP-er Arie Donker pleitte vanmiddag voor een einde aan het plafond dat al enkele jaren geldt voor het openbaar vervoer.

In de concessie die aan Syntus is gegund is een plafond ingesteld waarmee het budget niet kan groeien boven de groei van het plafond die van tevoren is afgesproken. De verkeersdrukte neemt echter wel overal toe, waardoor bussen langer onderweg zijn. Dat kost Syntus natuurlijk geld en meer geld vanuit de provincie zit er door dat plafond dus niet. Het gevolg hiervan is dat er steeds meer dunne buslijnen (lijnen waar weinig mensen gebruik van maken) verdwijnen. Slachtoffers wonen vooral in (kleine) dorpen en wijken waar niet al te veel gebruik wordt gemaakt van de bus. Het is wat de SGP betreft niet redelijk om buslijnen op deze manier jarenlang af te knijpen. We moeten het gebruik van dit budgetplafond daarom zo snel mogelijk heroverwegen. Als het openbaar vervoer ons echt aan het hart gaat, zal er echt geld bij moeten.