6 november 2017

SGP: 'Stop met windmolens op land'

Bij de behandeling van de begroting 2018 heeft onze fractie opnieuw gepleit om te stoppen met windmolens op land. Het is een onrendabele business en draagt te weinig bij aan de doelstellingen in afgemeten naar het geld dat er naar toe gaat. Bovendien zorgt het in onze dichtbevolkte provincie voor veel overlast. Er wil maar geen draagvlak komen.

Er zit een nieuw kabinet, die op drie onderwerpen inzet: wind op zee, zonne-energie en innovatieve vormen van duurzame energie. Het heilloze spoor van windmolens op land lijkt te zijn verlaten. Voor ons was dat reden genoeg om opnieuw een motie in te dienen om eindelijk te stoppen met deze geldrovende starre hobby van bestuurders.

Er kwam veel reactie op deze stellingname van fractievoorzitter Gijs van Leeuwen. 'We moeten op alle mogelijke manieren naar duurzame energie toe.' 'Het is nu eenmaal afgesproken.' Naar effectiviteit wordt niet gevraagd, we moeten nu eenmaal duurzaam zijn.

De SGP wil inzetten op zonnepanelen op de vele kale daken van de provincie Utrecht. Heel veel boeren zijn bereid hun dak ter beschikking te stellen, maar de provincie focust liever op windmolens. Bovendien zijn er innovaties waarmee de doelstelling veel sneller en veel effectiever gehaald kunnen gaan worden. Daar zet de SGP veel liever op in.

De motie werd helaas verworpen, maar de SGP gaat door om dit punt te agenderen.