4 september 2017

SGP: Stop met focus Utrechtse windmolens

SGP-commissielid Bertrick van den Dikkenberg heeft er vanmiddag opnieuw voor gepleit om niet langer eenzijdig te focussen op windmolens op land. Er lag in de commissie Milieu, Mobiliteit en Economie een voorstel voor om sneller windmolens te realiseren in Utrecht. Zoals bekend staat de SGP daar niet achter. In Utrecht is er bijna geen wind en het is moeilijk om in een dichtbevolkte regio als Utrecht zonder overlast windmolens te plaatsen. Daarom heeft Van den Dikkenberg opnieuw gepleit voor alternatieven: er zijn nog steeds heel veel daken in de provincie leeg. Het is daarom hard nodig dat er ingezet wordt om meer zonnepanelen op daken. Daarnaast ziet onze fractie meer in windmolens op zee dan op land. Voor windmolens heb je wind nodig en dat is er op zee nu eenmaal behoorlijk meer. Nog belangrijker is dat we veel meer kunnen winnen op energiebesparing. Energie die niet wordt ingezet, hoeft ook niet te worden opgewekt.