29 november 2018

SGP stelt vragen over Van Appeldoorn

We hebben vandaag schriftelijke vragen gesteld over het incident dat vorige week plaats vond bij Van Appeldoorn in Woudenberg. De zeer schadelijke stof Alpha-Methylstyreen is geloosd in het gemeentelijk riool. Dat is onaanvaardbaar en kan niet zonder gevolgen blijven wat de SGP-fractie betreft.

Hieronder leest u onze vragen:

In de Woudenberger van 27 november 2018 is te lezen dat het bedrijf Van Appeldoorn Chemical Logistics BV te Woudenberg de zeer schadelijke stof Alpha-Methylstyreen geloosd heeft in de gemeentelijke riolering. Tijdens de commissie BEM van 26 november 2018 heeft de gedeputeerde al kort stil gestaan bij dit incident. Wij hebben behoefte aan een stukje helderheid. Het gaat hier om een buitengewoon ernstig incident die dan ook serieuze consequenties dient te hebben.

Wij hebben de navolgende vragen:

1. Is het college het met ons eens dat de lozing van een schadelijke stof als Alpha-Methylstyreen op de gemeentelijke riolering buitengewoon ernstig is en serieuze consequenties dient te hebben?

2. Hoe heeft dit incident kunnen gebeuren? Kunt u beargumenteerd uitsluiten dat de provincie (terugblikkend) steken heeft laten vallen in de controle van het bedrijf?

3. Hebben omwonenden en hulpverleners gezondheidsrisico’s gelopen tijdens dit, blijkens het krantenartikel langdurige, incident?

4. Welke maatregelen heeft de provincie na optreden van het incident genomen?

5. Is de provincie met deze maatregelen tot het uiterste gegaan binnen de juridische mogelijkheden? Zo nee, waarom niet?

6. Hebt u overwogen de verantwoordelijken binnen dit bedrijf (naast de gevolgde bestuurlijke aanpak) ook strafrechtelijk te laten vervolgen?