16 december 2016

SGP stelt vragen over manifest Food Valley

Afgelopen maandag werd door de regio FoodValley, de gemeenten Ede, Barneveld, Renswoude en Scherpenzeel, de provincie Gelderland en een aantal belangenorganisaties en kennisinstellingen een Manifest Gezonde Leefomgeving Veehouderij gepresenteerd. Hierin worden maatregelen voorgesteld om tot een betere luchtkwaliteit rondom agrarische bedrijven te komen. Het unieke van dit manifest is, dat er afspraken worden gemaakt tussen overheden, kennisinstellingen en belangenorganisaties. Zo wordt voorkomen dat onwerkbare regels worden gelanceerd en is er draagvlak vooraf bij de mensen die in de praktijk met de regels moeten werken.

Naar aanleiding van deze ontwikkelingen hebben wij de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college:

1. Is het college op de hoogte van dit manifest?

2. Is het college het met ons eens dat een samenwerking tussen overheden, belangenorganisaties en kennisinstellingen vruchtbaarder is dan het van bovenaf opleggen van maatregelen?

3. Het ministerie van I&M heeft toegezegd het gesprek aan te gaan hoe het Rijk dit initiatief kan steunen. Geldt deze bereidheid ook voor dit college?

4. Is het college bereid gesprekken in deze vorm in alle regio’s van de provincie te faciliteren?