19 juni 2018

SGP stelt schriftelijke vragen over werkzaamheden N225 en sluipverkeer Binnenveld

Er is de afgelopen tijd in de media flink wat onrust ontstaan over de wegwerkzaamheden van de provincie Gelderland aan de N225 tussen Rhenen en Wageningen. Al het verkeer dat normaal over deze weg rijdt, moet vanaf 17 september tot eind oktober omrijden over de toch al veel te drukke N233. Bovendien lijkt het erop dat er niet voldoende is nagedacht over de gevolgen voor het Binnenveld. Zoals het er nu uitziet, zal het sluipverkeer daar enorm toenemen. Daarom hebben wij als provinciale SGP-fractie schriftelijke vragen gesteld aan ons college.

Hieronder vindt u de vragen, zoals we deze hebben gesteld, waarbij verwezen wordt naar de websites waar de berichtgeving vandaan komt.

Via de media (https://www.gelderlander.nl/wageningen/deze-herfst-maand-lang-niet-over-n225-van-wageningen-naar-rhenen~ae34057e/) vernamen wij dat de N225 tussen Wageningen en Rhenen van 17 september tot eind oktober wordt afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. Dit heeft grote gevolgen voor de toch al veel te drukke N233 van de A12 tot de Rijnbrug bij Rhenen.

Wij hebben hierover de volgende vragen:

1.       Heeft de provincie Gelderland overleg gevoerd met de provincie Utrecht over deze wegwerkzaamheden?

2.       Zijn de gemeenten Rhenen en Veenendaal meegenomen in de voorbereidingen?

3.       Waarom is ervoor gekozen deze onderhoudswerkzaamheden in de drukke maanden september en oktober uit te voeren en niet twee maanden eerder?

Intussen hebben ons ook berichten bereikt (zie bijvoorbeeld: https://www.gelderlander.nl/wageningen/zo-omzeil-je-de-files-als-de-weg-tussen-wageningen-en-rhenen-dicht-is~a6927399/) dat de afsluiting kan gaan leiden tot een enorme toename aan sluipverkeer in het Binnenveld. Dat lijkt ons zeker niet de bedoeling.

4.       Is het college het met ons eens dat sluipverkeer door het Binnenveld funest is voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid in dit gebied?

5.       Wat gaan de provincies Gelderland en Utrecht doen om sluipverkeer door het Binnenveld te voorkomen?

In genoemd artikel wordt één bepaalde sluiproute aanbevolen.

6.       Is het college op de hoogte van deze route?

7.       Wat gaat het college (in overleg met de provincie Gelderland) doen om sluipverkeer op deze specifieke route te voorkomen?

Namens de SGP-fractie,

P. A. van Leeuwen