12 maart 2018

SGP stelt schriftelijke vragen over rechtstreekse bussen naar Uithoflijn

Er is veel te doen over de dure Uithoflijn. Intussen rijdt de beruchte lijn 12 tussen Utrecht Centraal en de Uithof nog steeds rond met veel te veel passagiers. Al langer is bovendien bekend dat ook Utrecht Centraal Station veel te veel reizigers moet verwerken. Deze problemen kunnen worden opgelost door meer bussen rechtstreeks vanuit de regio naar de Uithof te laten rijden. Bovendien levert dit meer reisgemak op voor studenten en andere reizigers naar de Uithof. Daarom hebben wij samen met de SP en de PvdA schriftelijke vragen gesteld.

1. Welke oplossingen heeft het college overwogen voor buslijn 12 nadat de vertraging op de Uithoflijn bekend werd?

2. Zijn er intussen maatregelen genomen, dan wel voorgenomen om in deze problematiek tegemoet te komen?

3. Is het college het met ons eens dat het wenselijk is dat zo veel mogelijk plaatsen in de provincie direct met de Uithof verbonden zijn?

4. Is het college bereid met Syntus en U-OV te spreken over intensivering van de bestaande verbindingen en het creëren van nieuwe verbindingen (bijvoorbeeld: Houten, Bunnik en Woudenberg)?

5. Is het college het met ons eens dat deze extra bussen niet ten koste mogen gaan van bestaande lijnen? Bent u daarom bereid de Staten een dekkingsvoorstel voor te leggen voor de extra kosten?