17 augustus 2017

SGP steekt getroffen pluimveehouder hart onder de riem

Onze fractie bezocht woensdag 16 augustus een getroffen pluimveehouder in Renswoude. Hardeman had verschillende keren contact gehad met het bedrijf Chickfriends uit Barneveld en had daardoor een te hoge waarde fipronil in zijn eieren. De gevolgen voor het bedrijf zijn groot en er is nog steeds geen duidelijkheid wanneer deze affaire zal zijn afgelopen en hoe groot de schade zal zijn.

Onze statenleden Gijs en Piet van Leeuwen gingen bij de getroffen pluimveehouder langs om de gezinnen die van het bedrijf moeten leven een hart onder de riem te steken en van dichtbij te horen wat de gevolgen van deze fipronilaffaire zijn voor de sector.

Concreet is er voor de provincie helaas weinig te doen in deze affaire. Wel hebben wij eerder deze week de gedeputeerde opgeroepen een brief te sturen naar staatssecretaris Van Dam om de pluimveehouders te hulp te schieten. Ons bezoek aan de familie Hardeman onderstreepte het belang van deze vragen.