9 juli 2018

SGP: 'Snelle aanpak Rondweg Veenendaal'

In vervolg op de commissievergadering van twee weken geleden, kwam de Rondweg Oost bij Veenendaal in de Staten aan de orde. Ons Statenlid Piet van Leeuwen had daarbij de volgende inbreng:

Voorzitter, vanmorgen bespreken we zo’n onderwerp dat al veel te lang sleept. We weten allemaal dat er een probleem is, we weten ook dat dat probleem in de toekomst alleen maar groter gaat worden. Wat de SGP betreft zitten we hier in dit gebouw om zulke problemen voortvarend aan te pakken en op te lossen, en dan met oog voor de belangen van alle belanghebbenden. In dit geval betekent dat dat er eindelijk doorgezet moet worden in de verbreding van de N233 (wij hebben nooit begrepen waarom die weg niet meteen als 2x2 is aangelegd), dat het kruispunt bij de Prins Clauslaan ongelijkvloers wordt en dat er voldoende maatregelen worden genomen om de leefbaarheid van omwonenden te garanderen. Wij steunen daarom de voorkeursvariant in het Statenvoorstel, maar willen niet bij voorbaat vastleggen dat 80 km per uur de maximumsnelheid wordt. Daarom zullen wij een amendement van de ChristenUnie die het college hierin meer vrijheid wil geven, steunen. Dit geldt ook voor de motie van D66, die deze opdracht nog eens expliciet meegeeft aan het college. Wij vertrouwen erop dat de gedeputeerde in overleg met de gemeente en omwonenden tot een goede afweging zal komen.

In de commissie hebben we al aangegeven dat de financiële dekking van het voorstel ons heeft bevreemdt. Zonder goed overleg met Veenendaal zijn er grepen uit de kas gedaan. Het kan wat ons betreft daarom niet zo zijn dat de gemeente Veenendaal betaalt voor wat onze verantwoor-delijkheid is: een goede en veilige doorstroming op de provinciale wegen. Gelukkig hebben we in de commissie begrepen van de gedeputeerde dat er intussen een betere afspraak is gemaakt. Wat ons betreft is het wel nodig om het huidige voorstel daarop aan te passen. Er staat nu namelijk expliciet in het voorstel: de gemeente Veenendaal heeft 2 miljoen euro toegezegd voor de leefbaar-heidsmaatregelen. De provincie zal in een gelijke inleg voorzien. Op het moment dat de kosten hoger blijken te zijn dan €4 miljoen, wat een realistische verwachting is, dan stelt de provincie voor een gelijke verdeling van de kosten aan te houden;’. Vraag aan de gedeputeerde: klopt het dat deze zin sinds de commissievergadering eigenlijk niet meer in het voorstel hoort te staan. Wij overwegen op dit punt een amendement, die we afhankelijk van de beantwoording door de gedeputeerde zullen indienen.

Voorzitter, als SGP-fractie zien we er naar uit dat er zo snel mogelijk een verbrede N233 met een ongelijkvloerse kruising bij Prins Clauslijn ligt en dat daaromheen allemaal tevreden Veenendalers leven. Dat zou pas echt ‘in verbinding’ zijn. Dank u.