20 maart 2017

SGP resoluut tegen belastinggeld naar Vuelta

Tijdens de commissievergadering Milieu, Mobiliteit en Economie stond een voorstel op de agenda om €35.000 euro uit te geven aan de voorbereiding van de Vuelta, een Spaanse wielertour, in 2020. Deze zou voor een deel door de provincie Utrecht moeten lopen.

Bertrick van den Dikkenberg maakte in de commissie geen geheim van het SGP-standpunt: 'Wij achten het absoluut geen provinciale taak hierin te voorzien.' Bovendien is de SGP bang dat het niet bij deze €35.000,- blijft. Als we niet uitkijken, gaat ons dit nog veel meer geld kosten.

Andere Statenleden en ook het college waren zeer enthousiast. De investering zou bijvoorbeeld heel duurzaam zijn. Van den Dikkenberg liet echter treffend zien hoe beperkt het effect op de langere duur is. Hij vroeg de gedeputeerde waar de Vuelta in 2006 startte. Deze moest het antwoord schuldig blijven. Blijkbaar valt het nogal mee met de duurzame naamsbekendheid die internationaal wordt neergezet met zo'n evenement. Aardig was ook het argument dat de gedeputeerde op een gegeven moment gebruikte: Spanje gebruikt de Vuelta om achterstandsgebieden in Spanje op de kaart te zetten. Van den Dikkenberg vroeg zich af of we een route door de provincie Utrecht dan wel als een compliment moeten zien. Al met al was het voor de SGP-fractie wel duidelijk: 'Wat ons betreft wordt dit geen debat in de Staten, maar een Sterstuk die dan wordt weggetikt.'

Als de Vuelta toch naar Utrecht komt is het de eerste regio die drie van dit soort evenementen op een rij heeft behaald. Van den Dikkenberg stelde dan ook voor dat het hierna helemaal klaar is met dit soort hobbyisme.