22 januari 2018

SGP realistisch over natuur

Op de januari-agenda van RGW stond de realisatiestrategie Natuur. In deze strategie wordt het provinciale beleid rondom natuur uitgewerkt en financieel geduid. Ons Statenlid Piet van Leeuwen voerde hierover het woord.

Financieel

Wat ons het meest opviel in deze realisatiestrategie is het enorme bedrag aan extra kosten. Maar liefst 3,8 miljoen per jaar! Onze hoofdvraag is daarom: Is al het geld wettelijk noodzakelijk of zijn er delen van het budget gevolg van een politieke keus? In de commissie kregen we hier geen antwoord op, maar het blijft een belangrijke vraag. Het maakt nogal uit of we iets doen als gevolg van wettelijke verplichtingen of als gevolg van politieke ambities.

Positief
Positief is dat de provincie natuur en andere functies meer wil gaan combineren. Groen in de stad is heel belangrijk, maar dat geldt ook voor het voornemen landbouw verder te combineren met natuur. Natuur moet wat de SGP betreft niet op zichzelf staan, maar juist integraal deel uitmaken van de andere functies.​

Aandachtspunten
Als aandachtspunten hebben we aan de orde gesteld dat veel boeren niet (meer) willen meewerken aan natuurinclusieve landbouw. We hebben gevraagd naar de redenen daarachter. We zijn bang dat het vaak te maken heeft met een te geringe vergoeding. Er gaat veel werk zitten in natuurinclusieve landbouw en het gaat natuurlijk ten koste van de productie. Daar mag dus een vergoeding tegenover staan. Ook boeren hebben een gezin te onderhouden.