23 september 2021

SGP: ‘Provincie moet opkomen voor boeren in vergunningverlening’

Onze fractie heeft het provinciebestuur middels schriftelijke vragen opgeroepen stevig stelling te nemen als bevoegd gezag voor de verlening van natuurvergunningen.

Wij zijn heel verontrust over het vorige week gelekte advies van de landsadvocaat om de natuurvergunning van boeren in te trekken. SGP-Statenlid Bertrick van den Dikkenberg: ‘Het is niet te geloven dat er op landelijk niveau serieus wordt overwogen rechten van ondernemers af te pakken. Stel je voor dat de bouwvergunning van alle garages in Utrecht worden ingetrokken, omdat er sprake is van een parkeerproblematiek in de centra. Dat kan toch niet?’

Onze fractie roept het college op om te blijven bij het huidige provinciale beleid om bestaande vergunningen en daaruit te ontlenen rechten te respecteren en hierin duidelijk stelling te nemen richting het Rijk. Als bevoegd gezag is de provincie verantwoordelijk voor de vergunningverlening. En dus is het ook de provincie die over zou moeten gaan tot het intrekken van de natuurvergunningen. We vragen het college dit te weigeren. Van den Dikkenberg: ‘Wij zijn voor maatregelen om de uitstoot van stikstof terug te dringen; in alle sectoren. Maar dat kan alleen als je mensen meekrijgt. Als je ondernemers toekomst biedt. De provincie kan een duidelijk signaal afgeven door duidelijk te stellen dat wij geen verleende natuurvergunningen gaan intrekken.’

Hierbij onze vragen integraal:

1. Is er al contact geweest tussen de provincies en de minister, dan wel tussen de gedeputeerde en de minister over dit advies?

2. Hoe waardeert uw college dit advies?

3. Deelt u onze analyse dat dit advies het draagvlak onder boeren voor het stikstofbeleid opnieuw een forse sprong achteruit heeft gezet?

4. Bent u het met ons eens dat het huidige provinciale beleid om bestaande vergunningen en daaruit te ontlenen rechten te respecteren (zie ook discussie over intern salderen rondom de boerenprotesten) staande gehouden dient te worden en bent u bereid hierin duidelijk stelling te nemen ook richting het Rijk?

5. Bent u bereid stevig stelling te nemen door als bevoegd gezag te weigeren natuurvergunningen in te trekken? Zo nee, waarom niet?