4 maart 2020

SGP: 'Organiseren van vermaak is geen overheidstaak'

De SGP stemde vandaag tegen het Festivalbeleid van de provincie Utrecht. Soms is een tegenstem een lastige stap, die gezet wordt na veel denkwerk en discussie. Dit keer waren het meer principiële bezwaren die ons ertoe brachten om tegen dit stuk te stemmen. Hieronder de (korte) spreektekst van Bertrick van den Dikkenberg bij dit debat.

We hebben tweemaal gesproken over dit beleidsstuk. We zien een duidelijke verbetering in de nota. Toch zullen we tegen de nota stemmen omdat:

•  De provincie wat ons betreft geen taak heeft in het verzorgen van plezier en vermaak voor haar inwoners. Als we onze middelen afwegen vinden wij bijvoorbeeld een hoger serviceniveau van OV in kleine kernen beter bij de taken van de provincie passen dan festivals.
  • Daarnaast heeft een groot deel van de festivals een inhoud die tegen Gods Woord en de daarin opgenomen 10 geboden ingaat. De SGP probeert deze geboden in het dagelijks leven handen en voeten te geven, ook in de maatschappij van Utrecht.

Dank u wel.