20 februari 2019

SGP op bezoek in Vijfheerenlanden

Woensdag 20 februari, precies vier weken voor de provinciale verkiezingen, bezochten we de gemeente Vijfheerenlanden. Uiteraard waren ook  de SGP-raadsleden Arie Donker en Kees Vermaat van Vijfheerenlanden aanwezig. Zij staan respectievelijk op nummer twee en vijf van de provinciale SGP-lijst.

Leerdam
Eerst beozchten we de Glasblazerij in Leerdam en vervolgens leidde Arie Donker ons door de stad. Leerdam is een prachtige stad en het was echt bijzonder om te zien hoe glas hier in Leerdam nog op ambachtelijke wijze wordt gemaakt. Deze ambacht is een verrijking voor de provincie Utrecht. Dit hadden we nog niet in ons cultureel erfgoed!

OV-knooppunt A27
We zijn die woensdag speciaal langs het OV-knooppunt A27 gereden om met eigen ogen te zien hoe gevaarlijk deze situatie is. Hoe heeft men dit ooit kunnen bedenken. Kees Vermaat legde ons uit hoe het zit: ‘Destijds mocht de Brabantliner niet langs de afrit stoppen, maar nu kan het blijkbaar wel en wordt er zelf een OV-knooppunt gerealiseerd.’ Een oplossing voor deze gevaarlijke situatie is niet moeilijk, aldus Vermaat: ‘Gewoon achter het AC/MAC, waar het oudere OV-parkeerplaats heeft gelegen.’

Boer Blokland
Op het prachtige bedrijf van de familie Blokland werden we vervolgens bijgepraat over alle ontwikkelingen binnen de agrarische sector. Boer Blokland: ‘Er komen steeds weer nieuwe regels, het is bijna niet bij te benen. We willen gewoon rust en goed voor onze dieren en de natuur zorgen.’ Dat is precies waar de SGP ook in de provincie voor staat. De agrariërs moeten de ruimte krijgen om te kunnen ondernemen en een goede boterham kunnen verdienen. Ons prachtige landschap moet zo blijven en daarom wil de SGP in de provincie geen windmolens en zonneweide op vruchtbare landbouwgrond!

Vianen
Als afsluiting van het werkbezoek zijn we naar de uiterwaarden van de Lek gegaan, om bij de Ponthoeve af te sluiten. Onderweg werd nog een foto gemaakt bij de Bonkmolen. Terugblikkend zegt Bertrick van den Dikkenberg: ‘De nieuwe gemeente Vijfheerenlanden is een prachtige gemeente en een echte aanwinst voor de provincie Utrecht. Als fractie zullen wij ons inzetten voor het behoud van de eigenheid van deze gemeente! We gaan ons actief inzetten om de molens uit Vijfheerenlanden goed onder te brengen in ons Utrechtse molenbeleid. Op ons initiatief zal een van de eerste werkbezoeken van de nieuwe Staten ook aan deze molens zijn! Ik ben ook blij dat de gemeente met Arie Donker en Kees Vermaat zeer goed is vertegenwoordigd in de top van onze kandidatenlijst. Dus u weet op wie u 20 maart kunt stemmen!’