31 oktober 2016

SGP-motie over leefbaarheid kleine kernen aangenomen

De Provinciale Staten van Utrecht hebben in de vergadering van 31 oktober een motie van de SGP over de leefbaarheid van kleine kernen bijna unaniem aangenomen. Alleen Partij voor de Dieren stemde tegen. CDA, SP en GroenLinks waren mede-indieners van de motie.

In de motie vragen de Staten om de achtergronden van de (maatschappelijke) ontwikkelingen nader in beeld te brengen ten behoeve van de kleine kernen. Op basis van deze gegevens kunnen acties worden ondernomen die goed zijn voor de leefbaarheid van kleine kernen. De kleine kernen kunnen zo aantrekkelijker worden voor mensen die deze nu verlaten en voor mensen die overwegen om in zo’n kern te gaan wonen.

SGP-fractievoorzitter Gijs van Leeuwen is blij met de aangenomen motie. ‘We zetten ons deze periode heel specifiek in voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van kleine kernen, we hopen dat deze gegevens ons gaan helpen om echt stappen te zetten op dit onderwerp. Heel veel inwoners van onze provincie wonen in een kleine kern. Het is van cruciaal belang deze aantrekkelijk te houden.’