6 november 2017

SGP-motie FoodValley aangenomen

Bij de behandeling van de begroting 2018 van de Provincie Utrecht werd een motie van onze fractie aangenomen om de regio Food Valley meer te ondersteunen. Er moeten concrete euro's beschikbaar komen voor deze prachtige innovatieve regio.

Fractievoorzitter Gijs van Leeuwen zette de mening van de SGP stevig neer.

Vorig jaar hebben we bij de kadernota een motie ingediend om FoodValley te ondersteunen. Onze indruk is dat deze aangenomen motie weinig concrete gevolgen heeft gehad. Nog steeds vindt de SGP dat onze provincie te weinig doet met de enorme kansen die er liggen in FoodValley. Hier wordt nagedacht over het voedsel van de toekomst, over het waarborgen van een gezonde leefomgeving, Veenendaal ICT-stad, er wordt nagedacht over de VAB-problematiek etc. etc. FoodValley loopt zo ver voorop in het waarborgen van een gezonde leefomgeving dat het nieuwe kabinet in het regeerakkoord toezegt de samenwerking in deze regio te ondersteunen en de uitkomsten landelijk beschikbaar te maken. Zo’n zinsnede staat zelfs over de EBU niet in het regeerakkoord! Maar ons college kijkt nog steeds volop naar de stad Utrecht. EBU, daar moet het gebeuren. De SGP-fractie is niet tegen de EBU, integendeel. We zijn wel tegen een eenzijdige focus op de EBU. Er is meer dan alleen de EBU. Gemeenten die participeren in de regio FoodValley voelen zich in de kou gezet door onze provincie. Terwijl de provincie Utrecht weigert de FoodValley te behandelen als gelijkwaardige partner, zet de provincie Gelderland volop in op de ontwikkelingen binnen die regio. En terecht! Wanneer gaat ons college deze handschoen eindelijk oppakken?

In de motie werd gevraagd om concrete bedragen te reserveren voor de regio FoodValley. Er gebeuren daar mooie dingen en daar mag de provincie Utrecht niet bij achterblijven. We mogen de Utrechtse gemeenten binnen deze regio niet in de kou laten staan! We willen ook concreet op de hoogte worden gehouden van de programma's die door het college worden ondersteund. Dit keer met keiharde euro's.

De motie werd met steun van CDA, ChristenUnie en 50PLUS ingediend en uiteindelijk ook door PvdA en VVD ondersteund.